Morgenmadskampagne for Café Ziggy og Café Sidewalk

For Cafe Ziggy og Cafe Sidewalk handlede det om at blive set – og det blev de

Nøgleordene er owned, earned og paid media og samspillet mellem dem. Her kan du læse om, hvordan de to cafeers morgenmadskampagne på bare 14 dage nåede over 130.000 personer – uden at bruge en krone på betalt annoncering.

I forbindelse med Aarhus Kulturhovedstad lancerede Cafe Ziggy og Cafe Sidewalk et særligt 2017-tilbud på de to cafeers morgenmadsbuffet.
Christian Seland, ejer af de to cafeer, kontaktede herefter Graphic House for at sikre, at morgenmadskampagnen blev set – og blev set af mange.

Målsætningen var maksimal eksponering, og vi lavede derfor en strategi om at udnytte samspillet mellem owned, earned and paid media og derigennem sikre, at de to cafeers tilbud blev set på forskellige medier.
Vi fik adgang til de to cafeers Facebook-sider, og den 14. marts begyndte vi at reklamere organisk for morgenmadskampagnen.

Klassisk PR virker stadig
Vi vidste, at earned media kunne være en god strategi til stor eksponering. Gennem klassisk PR-arbejde fik vi de to store mad- og kultur-websites, Smag Aarhus og Aarhus Update, til at bringe historien om morgenmadskampagnen på deres respektive websites og Facebook-profiler. Det resulterede i en omfattende eksponering på Facebook og en høj grad af interaktion og interesse. I skrivende stund, 24. marts, har PR-arbejdet i alt genereret 1.021 reaktioner, 230 delinger og 1224 kommentarer.

Over 130.000 nåede personer på bare 14 dage
Derudover arbejdede vi sideløbende med Ziggy og Sidewalks egne medier – primært gennem organisk indhold på Facebook. Første organiske opslag om kampagnen resulterede for Ziggy i 2.606 reaktioner, kommentarer og delinger, over 36.600 videovisninger og mere end 12.500 klik på opslaget, der pt. er oppe på 133.697 nåede personer.

For Sidewalk, der, pga. cafeens populære placering ved åen i Aarhus, er i hård konkurrence med de omkringliggende cafeer, var resultatet også imponerende. Første organiske kampagneopslag resulterede i 475 reaktioner, kommentarer og delinger, over 7.480 videovisninger med mere end 2.440 klik på opslaget, der pt. er oppe på 27.342 nåede personer.

Paid media som supplement
Vi supplerede herefter løbende de organiske opslag med paid media og kørte betalt annoncering med fokus på annoncegenkaldelse og fokus på at placere Ziggy og Sidewalk top of mind blandt målgruppen på både Facebook og Instagram.

Online opmærksomhed der kan mærkes offline i cafeerne
Sammenspillet mellem owned, earned og paid media er noget, der virkelig kan give pote, men det kræver den rette strategi.
Cafe Ziggys Facebookside har i perioden fået 292 nye synes godt om-tilkendegivelser, hvilket svarer til en stigning på 33,25 %.
I løbet af perioden har Ziggy og Sidewalk opnået massiv opmærksomhed online, og der har flere dage været kø for at få bord til morgenmaden.

”Jeg ønskede et stort kendskab til morgenmadstilbuddet, og det må jeg sige, at jeg har fået. Tilbuddet har være utrolig populært i begge caféer. Graphic House har løftet opgaven flot, og så har samarbejdet fungeret rigtig godt. Jeg kan helt sikkert sige, at jeg er tilfreds med den måde, Graphic House har markedsført morgenmadskampagnen og de to cafeer på.”
– Christian Seland, ejer af Cafe Ziggy og Cafe Sidewalk

Café Ziggy & Café Sidewalk Annoncering, Billedebehandling, Digital design, Sociale medier, Tekst www.cafeziggy.dk