87 % af smartphone-ejere bruger en søgemaskine hver dag.
75 % af brugere klikker aldrig videre til søgeresultaternes side 2.
81 % af købere udfører en online søgning før et større køb.

Tallene lader ikke meget tvivl stå tilbage. Hvis du har en hjemmeside, så giver det rigtig god mening at bruge tid på SEO.

Søgemaskineoptimering, som man ville sige på godt dansk, handler ikke kun om at opnå de øverste placeringer på Google. Eller det gør det – men det handler i høj grad også om at forbedre din hjemmeside. Det er nemlig de bedste hjemmesider – set fra brugerens øjne – der bliver rangeret højest. Og hvem er ikke interesseret i en mere brugervenlig hjemmeside? SEO er rent win-win. Derfor har vi lavet en guide til dig, som er interesseret i at søgeoptimere din hjemmeside.

 

  1. Sidetitel og -beskrivelse

Sidetitlen og -beskrivelsen af din hjemmeside er det første folk ser, når du popper op på Google. Men for, at du kan opnå de eftertragtede topplaceringer, er det vigtigt at bruge tid på de ord, som du har i din sidetitel og metabeskrivelse. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilke nøgleord du bruger. Det er en god idé at sætte dig selv i søgerens sted – des større indsigt du har i kundeemners søgninger, des mere præcist kan du lave din sidetitel og metabeskrivelse.

Det er også værd at nævne, at differentiering fra dine konkurrenter har betydning. En unik og tiltalende sidetitel og -beskrivelse er det første store skridt mod toppen af Googles søgeresultater. En søgeordsanalyse kan hjælpe dig med at finde ud af hvilke søgeord, der har størst potentiale og er mest relevante for dig.

  1. SEO-venlig URL

De 3-5 første ord i en URL får mest fokus (hvis du ikke taler flydende digitalt, så er URL din webadresse til din side eller underside). Samtidig rangerer kortere URLs bedre på Google.

Derfor – lav dine URLs så korte, unikke og indholdsrige som muligt! Også her er det vigtigt at inkludere dine hovednøgleord.

  1. Ofte søgte ord

2019, bedste, anmeldelse, guide, tips osv. er ord, der ofte bliver søgt på. Hvis du tilføjer sådanne ord til din sidetitel eller metabeskrivelse, bliver du rangeret højere i søgeresultater. Ordene skal selvfølgelig være relevante for dit indhold – og igen er det en god idé med en søgeordsanalyse.

  1. Øg besøgstiden

Besøgstiden – altså hvor længe brugerne befinder sig på din hjemmeside – er en faktor, der har stor betydning for din rangering på Google. Og hvordan får du brugere til at blive hængende lidt længere på din side? Det er nemmere sagt end gjort. Tid er penge og alt det der. Men i bund og grund handler det om fængende indhold, og det kan bl.a. være gode billeder, videoer, diagrammer eller infografik.

  1. Brug nøgleord i løbet af de første 100 ord

Ja, overskriften siger det egentlig meget godt. Husk altid at flette nogle af dine nøgleord ind i dine tekster, så de er blandt de første 100 ord. Selvfølgelig på en ordentlig måde, så dine brugere ikke undrer sig over overdrevent brug af specifikke ord.

Det er også en god idé at være opmærksom på ikke at bruge duplicate content. Det betyder rent teknisk, at du skal undgå meget ens indhold på dit website – eller andre websites, for den sags skyld. Duplicate content kan komme fra genbrug af tekster ved f.eks. produkt-, kategori- eller profiltekster. Så selvom det er meget hurtigere lige at copy-paste en tekst ind, så brug de fem minutter mere, som det tager at omskrive den. Tager det 10 eller 15 minutter, er det stadig godt givet ud. Unikt indhold er essentielt!

  1. Responsivt design

Brugervenlighed er også et element, som ikke går forbi Googles skarpe blik. Responsivt design er en måde at designe hjemmesider på, som sikrer, at brugervenligheden er god, uanset om du ser en side fra computer, smartphone eller tablet. Sider, som eksempelvis ikke er mobilvenlige, bliver straffet på rangeringen. Du kan tjekke her, om din hjemmeside er mobilvenlig.

Du kan selvfølgelig også bare tjekke på din egen mobil.

  1. Linkbuilding

Både eksterne og interne links hjælper dig med at søgeoptimere din hjemmeside. Ved at linke eksternt til relaterede hjemmesider giver du Google kendskab til din sides emne. Det er dog vigtigt kun at linke til troværdige hjemmesider, f.eks. nyhedssider, offentlige sider eller andre stærke og sunde domæner.

2-3 interne links på hver af dine tekster er med til at booste din SEO – f.eks. ved at øge besøgstiden for brugeren (husker du punkt nr. 4?).

Har du gjort alt ovenstående, er du godt på vej. Men der er endnu et vigtigt skridt i linkbuilding: Ekstern linkbuilding. Her handler det om at få andre (relevante og troværdige) hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Linker andre hjemmesider med en god placering på Google tilbage til din hjemmeside, ser Google det som en anbefaling.

  1. God struktur

Er din hjemmeside struktureret godt? Er det nemt for brugerne at finde rundt på siden og finde det, de søger? Hvis ikke, kan det være frustrerende for de besøgende. Og det vil Google gennemskue! For at afprøve om din hjemmeside har en enkel struktur, kan du få nogle venner eller familiemedlemmer til at prøve den. Kig dem over skulderen og se, om de nemt kan finde det, de søger.

  1. Hastighed

Du kender det helt sikkert selv. Langsomme hjemmesider er virkelig frustrerende! Og det er heller ikke noget, Google er glad for. Men hvorfor er din hjemmeside langsom? Nogle af årsagerne kan være for mange og for store billeder, mange systemer eller mange produkter pr. side. Her kan du tjekke din hjemmesides hastighed.

 

De 9 ovenstående tips er selvfølgelig kun et udpluk af, hvad der er vigtig at være opmærksom, når du arbejder med SEO. Søgemaskineoptimering er et omfattende arbejde og ikke noget, man gør på én dag. Eller én uge, for den sags skyld. For at få succes med SEO, er det afgørende, at du arbejder kontinuerligt med det og har en SEO-strategi, som sikrer, at du løbende optimerer din side og tracker, hvilke ord kundeemner søger på. Synes du stadig, at SEO virker lidt uoverskueligt, eller har du simpelthen ikke tiden, som det kræver at søgeoptimere din hjemmeside, skal du være mere end velkommen til at kontakte os.