Det er nok ikke gået din næse forbi, at der er et kæmpe potentiale i branding på de sociale medier. Men fra at stå med åbenbaringen om potentialet til at udnytte de sociale mediers kunnen kan være en snirklet vej – og der er mange faldgruber undervejs. Hjælpen er dog nær – for her giver vi dig en kort introduktion til do’s and don’ts på de sociale medier.

 

Tilstedeværelse

Hvis din organisation har en profil på et socialt medie, er der automatisk skabt en forventning om tilstedeværelse. Brugere forventer ikke bare et professionelt svar, de forventer også, at det kommer hurtigt! Prioritér derfor, at alle henvendelser får svar inden for kort tid – især når det gælder kritik, mangelfuldheder eller lignende. 71 % af folk vil anbefale et brand til andre, hvis de har fået en god serviceoplevelse på de sociale medier.

Det modsatte – ignorering af henvendelser – kan være ødelæggende og skabe dårlig omtale for din organisation. 30 % af folk siger, at de ville skifte til en konkurrent, hvis et brand ignorer dem på sociale medier.

 

Involvering

Ignorering af brugerne kan du også undgå ved at involvere dem. Det kan du gøre ved at lave brugerundersøgelser, inddragelse af brugerne i kampagner o.lign. på sociale medier.Det giver brugeren brugerne en følelse af, at deres mening har betydning – hvilket den også har!

Coca Cola-kampagnen ‘Share a Coke’ er et godt eksempel på en succesfuld kampagne med brugerinddragelse. Kundernes navne blev skrevet på Coke-flaskerne, og de blev derefter opfordret til at dele billeder af deres personlige flaske. Kunderne blev dermed ambassadører for Coca Cola. Det skabte en enorm awareness og øget aktivitet på de sociale medier. I sidste ende førte det til en stigning på 2% i Coca Colas salg efter flere års nedgang.

 

Værdiskabelse

Sociale medie-brugere engagerer sig i indhold, som er relevant for dem selv eller deres netværk. Derfor er det essentielt at lave indhold, som din målgruppe interesserer sig for – det kan være artikler, nyhedsbreve, ny viden el. lign. Er du god til at dele indhold, som er værdifuldt for din målgruppe, så er der god chance for at få engagerede følgere og positiv omtale – og i sidste ende kunder.

Én ting du skal passe på, når vi snakker indhold er selvpromovering. I særdeleshed overdreven selvpromovering, da det kan medføre uinteresserede og uengagerede følgere, hvilket i de fleste tilfælde ikke vil føre til nye kunder. Det er derfor, som sagt, bedst at tage udgangspunkt i at skabe indhold, som giver værdi for  brugeren og på sigt skabe salg derigennem.