Har du tænkt over, hvordan du kan engagere og involvere din målgruppe, konvertere dem til kunder og fremhæve deres interesser, således du kan betjene dem bedre? Alt det kan ske ved hjælp af interaktiv markedsføring.

Vores forslag til dig er at lave quizzer på din hjemmeside, idet quizzer er en glimrende måde at engagere din målgruppe, konvertere dem til kunder og profilere deres interesser til fremtidige marketingkampagner. Vi guider dig her gennem tre steps til, hvordan du kan udforme din egen quiz, og vi kommer med gode tips og råd.

Første step – lav din quiz

Konceptet

Det første, du skal gøre, er at finde konceptet for din quiz. Enhver god quiz starter med et grundlæggende koncept. Konceptet skal være baseret på dit brand, din virksomhed, eller det kan være tendenser i samfundet, der relaterer sig til din virksomhed.

Titlen på din quiz

Du skal finde en fangende titel til din quiz, da omkring 80 % af din målgruppe beslutter, om din quiz er værd at prøve baseret på quizzens titel. Du skal derfor gøre et godt førstehåndsindtryk.

Quiztype

Din quizidé er på plads, og du skal vælge hvilken slags quiztype, du skal udforme. De to mest populære quiztyper er:

  • Personlighedsquiz: Personlighedsquiz virker, fordi vi som mennesker godt kan lide at høre gode ting om os selv. Et eksempel er, at hvis du vil fokusere på produktsalg, kan du lave en personlighedsquiz baseret på, hvad din deltager svarer, og dertil kan du lave personlige produktanbefalinger.
  • Vidensquiz/paratviden quiz: Denne quiztype tester din målgruppes viden. Du kan spørge din målgruppe om, hvor meget de ved om dit brand, dine produkter eller noget tredje.

Spørgsmål til quizzen

Det er under spørgsmålene, at du får en-til-en kontakt med din målgruppe. Der er flere anvisninger, du kan følge, når du skal udforme spørgsmålene. Anvisningerne er:

  • Kommunikér med din målgruppe, som om du talte med dem personligt. Du skal ikke være bange for at være afslappet. Sproget skal være let og sjovt, og det må endelig ikke blive en salgsindsats.
  • Brug billeder sammen med dine spørgsmål. Nogle gange er tekstbaserede spørgsmål fint, men brugen af billeder gør det interessant og relevant.
  • Hold spørgsmålene korte og enkle. Et passende antal spørgsmål er omkring 6 til 10. Med den mængde spørgsmål tager quizzen omkring 2-3 minutter.

Formular til leadgenerering

Opret en formular til at skabe leadgenerering med det formål at samle kontaktoplysninger fra deltagerne af din quiz. Det giver dig mulighed for udvide din e-mailliste. Samtidig kan du følge op på leads og konvertere dem til kunder.

Der er flere gode råd til at fange deltagerne og få dem tilmelde sig med deres e-mail:

  • Du kan tilbyde din deltager noget. Du kan opmuntre dine deltagere ved give dem tilbud såsom en gratis e-bog, en gave eller noget tredje. Det hjælper med at overbevise deltagerne om, at det er noget værd at tilmelde sig med e-mail.
  • Du skal være ærlig om din markedsføringsstrategi. Dit publikum skal vide, at du vil kontakte dem på mail, og det skal stå klart for dem, hvad du vil med deres e-mail.
  • Du skal være sikker på, at det er relevante oplysninger, du får fra dine deltagere. Der er ingen grund til at spørge dine deltagere om andet end navn og e-mail, medmindre du har brug for andet til din markedsføringsstrategi.

Andet step – distribuering af din quiz på sociale medier

Du kan lave delbare resultater af quizzen, som er værd at dele på de sociale medier. Vil du have din quiz til at gå viralt, så er det en god idé at lave resultaterne tiltalende, så deltagerne vil dele dem. Du kan blandt andet:

  • Holde resultaterne ærlige og positive. Skaber du resultater, der fremkalder positive følelser hos deltagerne, har din quiz en bedre chance for at blive delt på sociale medier.
  • Bruge billeder, der er værd at dele. Billederne skal også være interessante, da det er dem, der vises, når resultatet deles på de sociale medier.

Du kan også selv dele quizzen på dine sociale medier. Her skal du huske at dele quizzen med et relevant billede, en kort beskrivelse af quizzen samt et link til at lede dem ind på quizzen. Du kan samtidig også annoncere for quizzen på de sociale medier og betale for, at den kommer ud til flere i din målgruppe.

Tredje step – automatiseret markedsføring

Når du har indsamlet e-mails, skal du gøre brug af automatiseret markedsføring til opfølgende e-mails.

Der er fire steps, som du kan vælge at følge, når du skal lave opfølgende e-mails.

  1. Det første step er obligatorisk. Du sender en e-mail og takker deltagerne for deltagelse i quizzen.
  2. Et par dage senere kan du sende en ny e-mail og fortælle om andre quizzer eller hvilket resultat, de ellers kunne have opnået ved at tage quizzen og opfordre dem til at prøve quizzen igen.
  3. Den næste e-mail kan indeholde kundeudtaleser eller casestudier, der gør, at deltagerne stoler på dit brand ud fra andre kunders meninger.
  4. I den sidste e-mail kan du lukke salget ved at fortælle om tilbud, arrangementer, rabatter og så videre.

De opfølgende e-mails skal selvfølgelig passe til din markedsføringsstrategi, og det er derfor op til dig at udforme dem.

Afslutning

Du har nu lært, hvordan du opretter din egen quiz lige fra spørgsmål til resultaterne. Du har endda fået et par tips til, hvordan du distribuerer din quiz på sociale medier, samt hvordan du følger op på potentielle kunder.

Quizzer er en fremragende måde at engagere dig med dine potentielle kunder og konvertere dem til kvalificerede kunder. Men det tager tid at teste og optimere dine quizzer til optimal ydeevne. Der er flere dele uden for quizzen, der påvirker dens succes, såsom din opfølgning på e-mails og distribuering af quizzen på relevante platforme. Men når du gør det rigtigt, vil quizzen være en sikker vinder til interaktiv markedsføring.