“Printmediet er døende”. “Den trykte reklame er ikke længere værdifuld i markedsføring”. Sådan har det længe lydt, og det er ingen hemmelighed, at branchen har gennemgået markante forandringer i takt med de digitale mediers indtog. Man skal dog passe på med at dømme de trykte medier ude. Det viser en ny neuromarketing-undersøgelse lavet af PostNord i 2017.

Valget af kommunikationsform påvirker forbrugerne

Vi bombarderes dagligt med budskaber i både trykt og digital form, men hvordan påvirker de forskellige kommunikationsformer egentlig forbrugerne, og hvad fungerer bedst – trykt eller digital kommunikation?

PostNord har i samarbejde med Ipsos og Neurons Inc lavet en neuromarketing-undersøgelse af, hvordan forbrugerens hjerne reagerer og agerer, når den eksponeres for henholdsvis fysisk og digital markedsføring.

I undersøgelsen fremgår det blandt andet, at andre dele af hjernen aktiveres, når vi sidder med fysisk kommunikation mellem hænderne, end når vi oplever digital kommunikation, og at vi oplever de forskellige kommunikationsformer vidt forskelligt.

Det trykte giver plads til fordybelse

Undersøgelsen viser, at digitale medier kan virke stressende, og når forbrugerne er stressede, er de mindre motiverede for at sætte sig ind i og huske budskaber.

Lige modsat er det med trykte medier. Den trykte reklames styrke ligger i, at den i sig selv skaber et roligere rum for forbrugeren, hvor der er plads til mere fordybelse end ved digitale medier. Du har derfor også mulighed for at kommunikere i længere tid og med mere detaljerede budskaber, da forbrugerne har et lavere stressniveau. Det kan alt sammen være med til at skabe et større følelsesmæssigt engagement hos forbrugerne.

Skal vi så gå all-in på print nu?

Selvom den trykte reklame bliver rost, bør den ikke stå alene.

Neuromarketing-undersøgelsen viser tydeligt, at kombinationen af trykt og digital reklame giver større effekt end medierne hver for sig. De forskellige kommunikationsformer skal understøtte hinanden, og den absolut bedste effekt opnås ved, at der først kommunikeres gennem print og derefter følges op via de digitale kanaler.
Det følelsesmæssige engagement, der opbygges gennem den første print-eksponering, kan skabe en positiv grundindstilling til brandet, der efterfølgende kan udbygges yderligere gennem digitale kanaler.

Er du mere nysgerrig på de trykte mediers potentiale, så læs også vores tidligere blogindlæg ”Find vej i en jungle af tryksager”.