Hver gang vi træder ind i et nyt år, kommer der mange bud på, hvilke digitale markedsføringstrends der vil dominere det kommende år. 2019 er ingen undtagelse. Vi giver dig her et overblik over 5 udvalgte trends.

Hvert år bliver der udviklet nye teknologier, og eksisterende teknologier bliver klogere og klogere. Det fortsætter med at ske hvert år i et hurtigere og hurtigere tempo. Når det er sagt, har målet med markedsføring og særligt digital markedsføring altid været det samme; nemlig at fange og fastholde din målgruppes opmærksomhed. Det eneste, der ændrer sig er, hvad der skal til for at opnå og fastholde denne opmærksomhed. Med følgende 5 trends er du godt klædt på til at begå dig på den digitale slagmark.

1. Personalisering

Ønsker du at skille dig ud i 2019, er personalisering vejen frem. Det betyder, at du skal gøre dine produkter, dit indhold, dine e-mails og meget mere personligt. Og det har faktisk aldrig været nemmere at personalisere indhold. Ved hjælp af forskellige analyseredskaber er det nemlig let at indhente data såsom købshistorik, forbrugeradfærd, hvilke sider besøgende finder mest interessante på din hjemmeside, og hvilke links de klikker på. Viden, som du kan bruge til at personalisere din markedsføring.

2. Videomarketing

Flere undersøgelser viser enstemmigt, at brugere i højere grad interagerer med videoer frem for andet indhold. Videoer giver mulighed for at give din målgruppe en mere interaktiv oplevelse og fremvise din virksomhed og dine produkter på en mere personaliseret måde.

Udført på effektiv vis giver brugen af videoer i din markedsføring dig det bedste fra begge verdener. Med stadigt faldende omkostninger til filmudstyr og de stadig mere avancerede smartphone-kameraer er det let at lave sin egen video. Samtidig kan du med videoindhold få utroligt præcise og værdifulde data om, hvor interessant din målgruppe mener, at din video er, f.eks. hvor mange sekunder af videoen, de ser, hvor mange der ser hele videoen, og hvilke demografiske data der kendetegner dem, der ser mest af din video.

Uanset om du laver videoer til Instagram, Facebook, YouTube eller din egen hjemmeside er det et utroligt effektivt markedsføringsredskab, som du kan bruge til at fange din målgruppes opmærksomhed og formidle en masse budskaber om din virksomhed og dine produkter.

3. Influencer marketing

Brug af influencers er et yderst effektivt markedsføringsredskab, der bl.a. kan benyttes til at tiltrække flere kunder. Influencers kan være alt fra berømtheder og Instagram- og YouTube-stjerner til velkendte bloggere eller journalister. De hjælper dig med at sprede kendskabet til din virksomhed og dine produkter gennem deres sociale medier.

4. Godt indhold er fortsat relevant

Content marketing fortsætter i 2019 med at være en essentiel del af digital marketing. Kvaliteten af indholdet er selvsagt vigtig, men blikket vendes nu også mod at skabe en dybere og mere sofistikeret forståelse for det marked og den målgruppe, som man ønsker at ramme med sit indhold. Målet er i sidste ende, at markedsføringen bliver mere effektiv.

I stedet for udelukkende at udarbejde indhold, der kan ramme din målgruppe bredt, kan det være fordelagtigt at udforme mere varierende indhold, der i endnu højere grad er tilpasset en bestemt branche eller ekspertgruppe. Det mere dybdegående indhold kombineret med forbedrede teknikker til måling af indholdets effektivitet gør, at content marketing også er relevant fremadrettet.

5. Chatbots

Chatbots fortsætter med at være en vigtig del af digital markedsføring i 2019. Chatbots er en specialiseret form for software, der fungerer som en virtuel vært, som kommunikerer med brugerne gennem tekst eller lyd. Formålet er ofte at hjælpe brugeren med at opnå et bestemt mål, f.eks. besvarelse af et spørgsmål, finde bestemt information eller købe et produkt. Ved brug af chatbots kan du interagere med brugerne uden, at det kræver mange menneskelige ressourcer.