Så enkelt kan det siges. Mobilen er med os hele tiden – ja, faktisk bruger 61 % af danskerne endda deres mobil, mens de sidder på toilettet i 2017.

Hvad skal jeg bruge den information til, tænker du måske? Den skal du først og fremmest bruge til at optimere din markedsføring. Er du endnu ikke overbevist, så kommer vi her med en række grunde til, at du skal tænke mobilen først.

Du skal være, hvor kunderne er – og kunderne er mobile

Mobilen er i dag det første, vi kigger på om morgenen. Ifølge 2 ud af 3 sker det inden for de første 15 minutter, efter de er vågnet. Mobilen er også det sidste, vi kigger på, inden vi lukker øjnene om aftenen, og i løbet af dagen er mobilen med os hele tiden.

Faktisk foregår 66 % af den tid, vi bruger på medier på mobilen, så der er med andre ord et kæmpe potentiale at udnytte ved at være, hvor kunderne er – og det er på mobilen.

Kunderne elsker mobilvenlige websites

Hvis der er én ting, kunder ikke orker at beskæftige sig med, så er det websites, der ikke er mobiloptimerede. Ifølge DIBS’s e-handelsanalyse har 37 % af forbrugerne afbrudt et køb, fordi den webshop, de besøgte, ikke var tilpasset mobilen. Er dit website derimod mobilvenligt, er der meget at vinde, for ifølge Googles egen undersøgelse vil 74 % af besøgende være mere tilbøjelige til at vende tilbage til en mobilvenlig hjemmeside.

Google elsker mobilvenligt indhold

Lad os blive lidt ved Google. Med en global markedsandel på 91,71 procent er Google stadig den foretrukne søgemaskine og dermed ikke til at komme udenom. Oktober måned 2016 blev en skelsættende måned for Google – og i sidste ende også for dig og din virksomhed. Her overhalede internetforbruget på mobilen nemlig for første gang de almindelige computere. Eftersom flere og flere søger på internettet fra mobilen, har Google pr. 21. april 2017 ændret deres søgealgoritme, så websites, der er mobilvenlige, placeres først i søgeresultaterne.

Så nu er det store spørgsmål: Er dit website egentlig mobilvenligt?

Læs mere her: “Responsive er vejen frem

 

Mobilvenligt indhold er alfa og omega

Det er ikke kun vigtigt, at dit website er mobiloptimeret rent teknisk. Det er også vigtigt at tænke mobilen ind i udformningen af indholdet. Det er nemlig afgørende, at dit indhold er let at læse fra en mobil.

Tænk derfor over:

  • at teksterne ikke bør være alt for lange
  • at inddele teksten i mindre afsnit og bruge overskrifter
  • at gøre teksten læsevenlig fx ved hjælp af punktopstillinger

Overvej altid om dit indhold er let at læse fra en mobilskærm – er du i tvivl, så test det.

Udnyt den mobile adfærd

Vær bevidst om den mobile adfærd og udnyt den. Brugernes adfærd er nemlig anderledes på mobilen end på computeren. Der deles og likes fx meget mere indhold fra mobilen, end der gøres fra computeren, og det er bestemt værd at udnytte for at opnå en større rækkevidde på opslagene. Hele 84 % af de daglige besøg på Facebook sker fra en mobil, så der kan med andre ord være meget at vinde ved at sikre, at dit indhold er mobiloptimeret og nemt at dele og interagere med.

Mobilen er her, der og alle vegne

Mobilen er med os overalt. Vi taler i den, tager billeder med den, søger på nettet på den, finder vej med den, får vores nyheder fra den og vi kunne blive ved. Måske sidder du endda netop og læser dette blogindlæg på mobilen.

Det korte af det lange er, at det grundlæggende handler om at forstå og anerkende det mobile marked, omfavne den nye mobile kultur og udnytte mobilens store potentiale.

Og hvis du har brug for sparring på, hvordan din hjemmeside eller dit content på sociale medier bliver mobiloptimeret, så tager vi gerne en uformel snak med dig, om hvordan vi kan hjælpe.