Emojis kan ændre humøret på modtageren

Emojis kan ændre humøret på modtageren

Af |2018-11-02T14:04:15+00:002018/10/18|

Hvad kan emojis? Hvordan bruges de i markedsføring? Og hvad er historien bag? Det er vi dykket længere ned i.

Nogle vil mene, at emojis er for de unge, men lige nu udtrykker ca. 90% af verdens online-befolkning sig med emojis. Andre vil mene, at det kan være et tegn på dovenskab ikke at skrive teksten fuldt ud og i stedet bruge emojis. Men faktisk er emojis ikke et tegn på dovenskab. Det viser, at vi er kreative mennesker, der finder på andre måder at kommunikere effektivt og hurtigt med andre mennesker på. Samtidig er emojis også med til at lette stemningen, understrege vores pointer, og så kan de illustrere vores følelser.

I samtale med andre kommunikerer vi i to baner: Indhold og relation. I en kommunikationssituation bruger vi en del tid på at relatere til hinanden, og når vi taler sammen ansigt til ansigt, bliver relationen skabt gennem kroppen og talen. Vi søger at afkode hinanden gennem kropssproget, stemmelejet og brugen af ironi i samtalen.

I sms’er, mails samt på de sociale medier kan vi ikke afkode hinanden gennem kropssproget, stemmelejet og brugen af ironi. Derfor kan der nemt opstå misforståelser, da vi mangler flere af vores kommunikationsredskaber. Emojis kan anvendes til at guide modtageren gennem vores mening og budskaber. Emojis bliver en form for forståelsesguide og giver den skriftlige kommunikation en ekstra proportion af tone, nuance og evne til at udtrykke følelser. Hjernen registrerer emojis som nonverbal information, og derfor kan emojis skabe emotioner hos modtageren.

Emojis og misfortåelser

Der er stadig flere, der ser emojis som useriøse. Derfor skal du i professionelle sammenhænge overveje, hvordan de anvendes f.eks. i din markedsføring.

Den største fejl, du kan gøre på de sociale medier, er at bruge emojis fejlagtigt og i forkerte sammenhænge. Mange af os er bekendt med aubergine-emojiens betydning. Det er et eksempel på, at du skal overveje, hvad du tilføjer i jeres opslag på de sociale medier. DU skal vide, hvad DU gør, og hvad de forskellige emojis betyder, så der ikke opstår misforståelser.

Der kan også opstå andre misforståelser. Emojis kan ændre udseende og look alt efter, hvor du tilgår dem – Google, Facebook, Twitter, iPhone- eller Android-smartphones. Din modtager kan derfor forstå dine emojis anderledes, end det du har af intentioner.

Der er heldigvis hjælp at hente til begge udfordringer, da der findes en emoji-ordbog, hvor du nemt kan læse dig frem til de forskellige betydninger og tolkninger af emojis og se, hvordan emojis ser ud på forskellige enheder og platforme.

Hvorfor emojis i markedsføring?

Hvad skal du med emojis i markedsføringen, og hvad kan de gøre på de sociale medier?

  • Mange virksomheder anvender emojis for at vise deres kunder og forbrugere, at virksomheden har en menneskelig side og der ikke kun findes den professionelle business-side.
  • Emojis giver virksomheden lov til at være kreativ på de sociale medier. Du kan gå så langt som til at lave emoji-art ud af dine emojis.
  • Virksomheden kan slå igennem på de sociale medier, hvis budskaberne kommunikeres tydeligt ud. Her kan emojis være en hjælp, men hvis man ikke anvender emojis hensigtsmæssigt, så kan modtageren sidde tilbage og ikke forstå emojiens sammenhæng med teksten.

Du kan starte med at lave en test på de sociale medier. Du kan observere niveauet af engagement fra og involvering af dit publikum, når du anvender emojis i dit opslag, og når du ikke gør. Du kan bruge disse informationer til at drive din fremtidige social medie strategi.

Historien om Emojis

Og så lidt historie om de små emojis.

Du har måske underet dig over, at der findes flere asiatiske madvarer og symboler i dit emojis-kartotek. Det er der en grund til, for de første emojis blev opfundet af en japansk ingeniør i 1999 for et teleselskab. Han ønskede at løse problemet med, at en tekstbesked på daværende tidspunkt var begrænset til et bestemt antal tegn, samt at det var tidskrævende at sende tekstbeskeder på japansk. Derfor er emojis hurtigt blevet populære i Japan, og oversat betyder emoji billedord.

Apple gjorde i 2011 emoji-kartoteket til fast inventar på iPhones. Emoji-kartoteket udvikler sig hele tiden, og nye emojis kommer til. Senere i 2018 lancerer Apple emojis med rødt, krøllet og gråt hår samt emojis med skaldede personer.

Hvilken er så den mest populære emoji? I 2015 blev den mest populære emoji ”Face with Tears of Joy” eller på dansk ”ansigt med glædestårer” kåret til årets ord af den britiske ordbog Oxford Dictionary. Når det er sagt, så er det ikke en gang et ord, men et grafisk symbol. Det bevidner om, hvor meget indflydelse de små emojis har fået.