Fra ansatte til ambassadører.
Hvordan gør man det? Og hvorfor?

Hvis du endnu ikke har læst vores artikel om, hvad Employee Advocacy er, og hvorfor du skal bruge din tid på det, så kan du gøre det her. Hvis det er gået op for dig, hvor meget værdi EA kan tilføre din virksomhed, så læs med her og få en introduktion til, hvordan du implementerer EA.

 

Som det første skal du finde ud af, hvad formålet med din EA indsats skal være. Vil I erhverve de bedste kandidater til fremtidige stillinger, vil I skabe brand awareness, udbygge jeres kundenetværk eller noget fjerde? For at hjælpe virksomheden på vej mod målet, er det en god idé at sætte nogle delmål. Er delmålene målbare, kan du samtidig holde øje med, om du når dem. Det kan være målsætninger som øget trafik til jeres hjemmeside, flere følgere på Instagram, øget interaktion på LinkedIn, flere tilmeldinger til events osv.

 

 

De rette kanaler

Når formålet er fastsat, kan du kigge på hvilke SoMe kanaler, du skal koncentrere dig om i din indsats. Hvilke kanaler, der er de rette for din virksomhed afhænger af, hvilken målgruppe du ønsker at ramme, og hvad dit formål er. Men det afhænger i lige så høj grad af, hvilke kanaler jeres medarbejdere i forvejen bruger eller ønsker at bruge.

Vær opmærksom på at sociale medier bliver brugt til forskellige formål af forskellige målgrupper. Er formålet brand awareness blandt yngre målgrupper, er Instagram en oplagt mulighed. Er formålet rekruttering, er LinkedIn måske en bedre kanal. LinkedIn har selv udgivet 12 grunde til, at du skal aktivere dine medarbejdere på sociale medier, dem kan du se her.

 

 

Skab forståelse for værdien af Employee Advocacy

For at en EA strategi kan lykkedes, er det vigtigt, at ledere eller mellemledere bruger tid på at skabe forståelse for vigtigheden og værdien af EA. Det er essentielt, at medarbejderne har lyst til at være med i projekt ‘EA’ og kan se idéen med indsatsen. Derfor skal det også gøres tydeligt, at deltagelse er frivilligt – og alle behøver ikke at hoppe med på vognen fra dag 1. Start med de medarbejdere, som er mest interesserede og senere kan du så arbejde på at få ‘EA’ ud til resten.

Meningen med EA er bl.a. at skabe troværdighed, og hvis ikke al kommunikation er tro mod jeres brand eller ikke virker oprigtig, kan troværdigheden hurtigt komme til at vakle. Derfor skal medarbejderne have vejledning i, hvilket budskab I gerne vil have ud, og hvordan I gerne vil fremstå som brand. Det kan være en god idé at lave nogle korte guidelines eller et lynkursus i optimering af SoMe profiler.

 

Ledelsen skal gå forrest

I implementeringen af din EA strategi er det vigtigt, at ledelsen viser et godt eksempel i brugen af SoMe. Ledelsen skal selvfølgelig leve op til virksomhedens guidelines, men derudover er det også vigtigt med en stabil tilstedeværelse på de valgte platforme. Tilstedeværelsen kan bl.a. bestå i at dele historier om virksomheden og dens produkter eller relevante nyheder fra branchen. Eller dele ud af faglig viden og arbejdsliv.

Før jeres medarbejdere kan dele indhold, kræver det selvsagt, at der bliver produceret noget indhold fra virksomheden. Så hvis ikke I producerer indhold, er det bare med at komme i gang. Video, foto og personlige fortællinger fungerer ofte godt på SoMe. Men eksperimenter med indholdet og se, hvad der fungerer godt for jer.

 

 

Beløn godt arbejde

Forhåbentlig er jeres medarbejderes motivation for at dele virksomhedens budskab helt i top. Hvis ikke, skal I måske overveje at bruge lidt længere tid på det, der blev beskrevet i afsnittet ‘Skab forståelse for værdien af EA’. Det er et centralt step i implementeringen! Hvis ikke der er motivation til projekt ‘EA’, falder det hele hurtigt til jorden.

Er motivationen og lysten på plads, er det en god idé løbende at anerkende og belønne gode resultater. Følg op og mål på delmålene og kommuniker om udviklingen. Fokuser på resultater, som motiverer jeres medarbejdere til at fortsætte med det gode arbejde. I kan lave konkurrencer, hvor de bedste medarbejdere eller fællesindsatsen bliver belønnet. En anden fordel ved at måle på både delmål og formål er, at du kan se, hvor der er plads til forbedringer, og hvor der skal intensiveres.

 

Forhåbentlig gav denne guide dig hjælp til, hvordan du kommer igang med en ‘EA’ strategi og hvilke faktorer, der er essentielle i processen.