Er jeres medarbejdere engagerede i virksomhedens brand på de sociale medier? Bliver der liket, kommenteret og delt content? Eller delt ud af faglig viden med reference til virksomheden?
Hvis ikke, så læs med og få svaret på, hvorfor det er en virkelig god ide at indføre Employee Advocacy!

 

Kort fortalt er Employee Advocacy – eller medarbejderambassadørskab – når medarbejdere motiveres til at promovere virksomhedens brand, typisk på sociale medier. Medarbejderne bliver altså en slags digitale ambassadører for virksomheden, hvor de spreder virksomhedens budskab via personlige profiler på SoMe. Det kan føre til et styrket brand for virksomheden, men også for medarbejderen.
Derudover kan virksomheden opbygge et større netværk og forstærke rækkevidden af opslag. Som man næsten kan tænke sig til, er Employee Advocacy et marketingsredskab med lave omkostninger. What’s not to like?

 

Medarbejdere er den bedste kilde til troværdige og ærlige historier om jeres virksomhed

I disse tider, hvor der er sket en ændring i forbrugernes tillid til klassisk markedsføring, er Employee Advocacy en effektiv metode. Kommercielle reklamer har ikke samme pondus som tidligere. Årets reklameanalyse (læs mere her) fra bureauet Mindshare viser, at en decideret ‘reklameirritation’ har været stigende over flere år.

I stedet lytter vi til familie, venner eller andre forbrugere og ligesindede. Faktisk viser en analyse (læs mere her) fra det amerikanske bureau Edelman, at forbrugerne i stigende grad stoler mest på ligesindede mennesker. Tilliden til mennesker, der minder om dem selv, er lige så stor, som tilliden er til akademiske eksperter. Samme analyse viser også, at kigger man på, hvem forbrugerne stoler mest på i en virksomhed, er det de ansatte, der tager førstepladsen. Ikke virksomhedens CEO, talsperson eller akademikere. Det kommer formentlig af opfattelsen af, at det er de ansatte, som har mindst at vinde ved at tale godt eller skidt om deres arbejdspladser. Man må sande, at den bedste salgsteknik er word of mouth. Også på sociale medier.

Lige netop derfor rammer Employee Advocacy meget præcist ned i det, som er essentielt for virksomheder. Ambassadørerne kan nemlig skabe tillid og relationer til målgruppen.

 

What’s in it for medarbejderne?

Bliver de ikke bare omvandrende reklamesøjler? Men Employee Advocacy er ikke kun fordelagtigt for virksomheden. For medarbejderne er der gevinster som et større internt netværk, opdateret viden på trends og nyheder og et større og stærkere professionelt netværk at hente. Derudover styrker det medarbejderens eget professionelle brand, og fremvisning af projekter og resultater kan virke karrierefremmende.

 

 

Så er der faktisk kun tilbage at komme igang. Men hvordan implementerer du bedst muligt en Employee Advocacy strategi? Det får du at vide, hvis du følger med her på siden. Vi deler nemlig snart et indlæg, som stiller skarpt på, hvordan du kommer igang med at engagere jeres medarbejdere!