Det er ingen hemmelighed, at Instagram i dag er et af de største sociale medier. For at følge med udviklingen er man hele tiden nødt til at holde sig opdateret på de forskellige medier og deres nyeste features. Tilbage i august 2016 udkom funktionen ”Stories” på Instagram. Det var deres måde at konkurrere mod Snapchat på, og nu er Instagram Stories blevet en stor del af det sociale medie for både almindelige brugere, influencers og virksomheder. Omkring 400 mio. mennesker i verdenen bruger funktionen hver eneste dag – og dette tal er voksende.

Hvad er Instagram Stories?

Funktionen finder du i toppen af din Instagram app. Her kan du se runde billeder fra brugere, du følger på Instagram. Ved at klikke på billedet kommer deres Stories frem, og der bliver automatisk skiftet til næste billede eller video eller til næste brugers Story.

Instagram Stories er en funktion, der løber i op til 15 sekunder og har en levetid på 24 timer, hvorefter den forsvinder men stadig er gemt i dit arkiv på Instagram. Hvis du har en video, der er længere end 15 sekunder, klipper Instagram den selv over så den passer i Stories. Forskellen på et normalt Instagram post og Stories er derfor, at et almindeligt post bliver hængende på din profil, hvor Stories bliver gemt i dit arkiv, og du derefter kan lægge den i ”Stories Highlights”, så den fremkommer på din profil i små runde billeder.

Hvad der startede med at være en basis funktion, hvor man kunne dele billeder og videoer af sin dagligdag, har sidenhen udviklet sig markant og nye features fortsætter med at komme til. Lige nu kan du blandt andet:

  • Ved hjælp af en ’swipe up’ –funktion linke til specifikke produkter og hjemmesider
  • Vedhæfte GIF’s og klistermærker
  • Reklamere for dine produkter
  • Linke direkte til dine opslag

Hvorfor skal du bruge Stories i din marketing?

Da Stories har en top-position på Instagrams app, vil dit budskab formentlig ikke blive væk iblandt alt andet feed, da du ikke skal tænke på nogen algoritme og derfor ikke skal kæmpe for din plads på samme måde. Den største mulighed af dem alle er, at du kan eksponere dit indhold for din målgruppe flere gange på én dag, på flere forskellige måder. Det er derfor en meget hurtigere måde at komme ud med et budskab på eller interagere med dit publikum, da du ikke behøver at tænke på at skulle redigere et billede, der passer med resten af dine posts og heller ikke behøver at finde en tekst eller caption.

I dag efterspørger forbrugerne at kunne interagere med din virksomhed personligt, og det kan du med fordel gøre igennem dine Stories. Ved at bruge funktionen kan du derfor nå ud til både eksisterende kunder, men dermed også nye kunder. Der kan bruges hashtags i opslagene, og Instagram besidder også ’opdag’, hvorpå du kan øge dine chancer for at blive set.

Hvad er fordelene ved at bruge Instagram Stories?

Der er flere fordele ved at bruge Instagram Stories og forskellige features, der kan hjælpe dig med at komme ud til dit publikum, brande din virksomhed og sælge produkter og ydelser.

1. Stories er et stort hit

Salget for din virksomhed kan stige, da du igennem din Stories hurtigt og effektivt kan få dit budskab ud til din målgruppe og linke til produkterne direkte. Vi bliver hele tiden inspireret på Instagram, så sørg for at lave content og promovere produkter, som er passende og spændende for dit publikum.

2. Det tager kun få klik

Da man kan optage, dele og uploade billeder, man allerede har eller er i gang med at tage, er det ekstremt nemt at dele det på sin Story. Derudover kan du tilføje forskellige effekter til dine videoer direkte i appen. Det er hurtigt og enkelt og kræver ikke for mange ressourcer.

3. Link direkte til dine produkter eller services

I og med at du kan linke direkte til din hjemmeside eller specifikke produkter i dine Stories, gør det hele købsoplevelsen hurtigere og mere overskuelig for kunden. Dit publikum skal ikke til at lukke Instagram ned for at hoppe over på et nyt medie, men kan faktisk bare ’swipe up’. På denne måde kan du skabe brand awareness.

4. Interager direkte med dit publikum

Vil du gerne vide, hvad dit publikum synes? Så kan du nemt og hurtigt oprette en meningsmåling med et spørgsmål og to svar, de kan vælge imellem. På denne måde kan du hurtigt finde ud af, hvad dit publikum ønsker eller mener om et specifikt produkt eller en service. Derudover kan dit publikum modsat også lære jer bedre at kende.

 

Har du brug for hjælp til Instagram Stories? Så er du mere end velkommen til at kontakte os.