Du udarbejder en masse indhold og gør det i den bedste mening. Får en masse gode idéer, leverer interessevækkende, inspirerende og sjovt indhold, som din målgruppe elsker. Eller gør du? Vi har samlet en oversigt over 8 måder, hvorpå du risikerer at irritere din målgruppe med dit indhold.

Passer man ikke på, kan indhold i nogle tilfælde gøre mere skade end gavn. Derfor er det vigtigt at vide, hvad målgruppen lægger vægt på, når de ser indhold fra brands. Og specielt, hvad der irriterer dem mest. Det har softwarevirksomheden Adobe set nærmere på i en undersøgelse blandt 1.000 amerikanske forbrugere. Specielt 8 ting går forbrugerne på.

1. 39 % bliver irriterede af indhold, der er for omfangsrigt og dårligt skrevet

Det kan ikke undgås, at der smutter en slåfejl ind i ny og næ, men er indholdet konsekvent fuld af grammatiske fejl, er det et stort turnoff for forbrugere. De ønsker klart og præcist sprog, der er let at forstå og indtage.

2. 28 % bliver irriterede af indhold, der er dårligt designet

Det er næppe gået din næse forbi, at visuelt indhold fortsætter med at vinde frem. Det driver generelt mere engagement blandt brugere og står højt på listen, når der spørges til, hvilket indhold der bliver foretrukket. Men det er ikke visuelt indhold for enhver pris. Det skal være godt designet og visuelt appellerende.

3. Størstedelen bliver irriterede af indhold, der er for personaliseret

Personalisering er en god ting, men man skal passe på med, at det ikke kammer over, fordi så mener forbrugerne, at det kan blive decideret creepy. For ikke at irritere forbrugere er det derfor afgørende at fremstå relevant i deres pågældende situation og ikke gøre informationen mere personlig end højst nødvendig. Med andre ord; tilbyd en værdifuld løsning på deres pågældende situation, uden at give dem en fornemmelse af, at du ved alt om dem.

4. 23 % bliver irriterede af indhold, som de har set før

Jo mere en forbruger ser det samme indhold, jo mindre effekt vil det have. Lad derfor være med at kopiere konkurrenternes content-idéer. Er dit brand det tredje eller fjerde til at dele det samme indhold, har det mindre værdi. Sørg derfor altid for at vinkle dit indhold på en ny måde.

5. Forbrugere bliver ofte irriterede af indhold, der ikke er personaliseret

Der er en fin balance – for nok vil forbrugerne ikke have for personaliseret indhold, men de vil heller ikke have indhold, der ikke er personaliseret. Derfor er det vigtigt, at indholdet relaterer sig specifikt til deres situation. Gør det ikke det, kan det i værste fald medføre, at forbrugerne stopper med at købe et brands produkter.

6. 21 % bliver irriterede af indhold, der ikke er optimeret til deres enhed

Det kan være ganske frustrerende, at man har fundet noget spændende indhold, men når man forsøger at tilgå det, bliver man mødt af en side, der f.eks. ikke er mobiloptimeret. Indhold skal være let at læse og se godt ud – uanset, hvilken enhed forbrugeren anvender.

7. 17 % bliver irriterede af indhold uden video eller billeder

Forbrugerne kan fortsat gode lide at læse, men de foretrækker tekstindhold, der bliver suppleret af video eller sjove billeder.

8. 16 % bliver irriterede af indhold, der promoverer noget, som de allerede har købt

Man har netop købt et produkt og få dage efter, modtager man indhold om det selvsamme produkt – måske endda ifølge med en rabatkupon. Det kan være ret så frustrerende og samtidig give et billede af, at brandet ikke kender sin målgruppe.

Vil du undgå at irritere din målgruppe med dit indhold?

Udarbejdelse af indhold kan være et krævende og tidsrøvende arbejde. Men bare rolig. Vi står altid klar til at hjælpe dig med dit indhold og selvfølgelig sørge for, at det ikke irriterer din målgruppe. Kontakt os.

Vi glæder os til at høre fra dig.