De fleste virksomheder kører konkurrencer på Facebook og/eller Instagram, hvilket er meget forståeligt, da det nok er en af de mest effektive metoder at få en lang rækkevidde på og få interaktion. Men det kan være meget svært at finde hoved og hale i alle reglerne, da flere virksomheder gør noget forskelligt. Så hvad må man egentlig, og hvad må man ikke?

Vi har lavet nogle Do’s og Don’ts, så du kan være helt sikker på, at din konkurrence lever op til reglerne.

Hvorfor overholde reglerne?

Måske du tænker ”hvorfor skal jeg overholde reglerne, når flere af mine konkurrenter ikke gør?”. Det er generelt bedre at være på den sikre side, og begynder vi alle med at lave konkurrencer ud fra reglerne, så vil der ikke komme nogle misforståelser om, hvad man må, og hvad man ikke må.

Det kan få konsekvenser for din virksomhed, hvis reglerne ikke bliver overholdt. Din Facebook-side kan blive lukket ned, og din virksomhed kan risikere at blive meldt til Forbrugerombudsmanden, som kan pålægge dig en bøde, hvis der er tale om spam. Det skal vi gerne undgå.

Do’s og Don’ts på Facebook og Instagram

Dansk lovgivning om markedsføring på de sociale medier

Det er vigtigt at fortælle om konkurrencens vilkår og betingelser for at kunne deltage, så det står tydeligt i opslaget.

Du skal oplyse om:

  • Eventuelle aldersmæssige og/eller geografiske begrænsninger.
  • Den enkelte præmies værdi.
  • Gevinstchancen og hvor mange præmier der er i konkurrencen.
  • Udvælgelsesproceduren – hvordan vinderen bliver fundet.
  • Hvornår vinderen bliver fundet.
  • Hvor og hvornår vinderens navn bliver offentliggjort.
  • Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster.

Har du brug for hjælp med de sociale medier, så står vi til rådighed. Kontakt os her.