Hvis nogen er i tvivl om, hvad der er sommerens helt store dille, har de formentlig boet under en sten. Pokémon har indtaget Danmark og resten af verden i 2016 – og om lidt også din markedsføring.

Pokémon Go er overalt, og om du spiller det eller ej er underordnet, for du er omringet af Pokémons alligevel. Spillet til din smartphone har på rekordtid slået alle rekorder, og kun Facebook bliver i dag brugt mere end Pokémon spillet. Der har sågar været én dag, hvor Pokémon var mere søgt efter på Google end porno! (Men kun én dag godt nok ;))

Men Pokémon er ikke bare et spil, det er også en forretning – og det kan også blive en god forretning for dig! Pokémon-trænere skal jo også have noget at spise, nye sko, nyt hus – eller hvad du ellers forsøger sælge. Så Pokémon-trænerne kommer til dig for at fange Pokémons, men ender med at fange en god handel hos dig. Her fortæller vi dig, hvordan du kan bruge Pokémon-bølgen til din fordel.

Hvordan bruger jeg Pokémon i markedsføring?

…er et spørgsmål, vi har stillet for dig, og som vi heldigvis har svar på.

Hvis du har en fysisk forretning, som du gerne vil lokke folk til, så læs herunder – ellers scroll længere ned:

Når du bevæger dig rundt i den virtuelle verden, bevæger du dig ud fra en rigtig gengivelse af det område, du befinder dig i, hvor alle de større veje og stier er markeret – og hvor der gemmer sig Pokémons langs vejene. På vejene finder du også såkaldte ”PokéStops”, hvor du som Pokémon-spiller kan få vigtige ting til spillet. I nærheden af disse ”PokéStops” vil der også være større chance for, at der dukker Pokémons op – og det er især her, at du kan få profit fra spillet!

Pokemon Markedsføring Marketing Den store blå ting til venstre i billedet med en Pokémon ovenpå er et “Gym” – de små lyseblå figurer er “PokéStops”

Kunstværker lokker Pokémons til

Disse PokéStops er nemlig som regel placeret sammen med kunstværker, specielle bygninger eller lignende – og hvis du har sådan et PokéStop placeret i nærheden af din forretning, så har du en gylden mulighed! Spillet tilbyder nemlig, at du for kun 8 kroner kan købe en såkaldt ”Lure Module”, som du kan placere på dit PokéStop, og som samtidig vil lokke endnu flere Pokémons til. Dermed vil det også trække flere Pokémon-spillere til! Du har altså en enestående mulighed for eksempelvis på Facebook at skrive, at du klokken 12:00 på mandag smider et ”Lure Module” på det PokéStop i nærheden af din forretning – og dermed lokker personer til.

Gratis Pokémon markedsføring – hvis du er heldig

Er du rigtig heldig, er der placeret et såkaldt Pokémon Gym i nærheden af din forretning. Her kan Pokémon spillere kæmpe imod hinanden og vinderen får en præmie i form af ”penge” til spillet. Dette Pokémon Gym vil automatisk lokke spillere til, hvis de ved, at det er i nærheden af din forretning – og det koster dig ikke én krone!

Ingen fysisk forretning? Intet problem! Brug Pokémon i markedsføring alligevel

Hvis du ikke har en fysisk forretning, du vil lokke personer til, så skal du ikke opgive – hop med på bølgen alligevel! Din målgruppe, uanset hvem det måtte være, elsker, når du laver markedsføring, som er aktuel – og lige nu er der INTET, som er mere aktuelt end Pokémon. Herunder har vi samlet nogle gode eksempler på, hvordan virksomheder har brug Pokémon i markedsføring – og hvordan du også bør gøre!

Vestfyns Dyrlæger lavede eksempelvis dette Facebook-opslag med en ”forvildet fugl”, som var fløjet ind i klinikken, og fik et tjek. Facebook-opslaget fik en masse likes, som gjorde, at rigtig mange så opslaget, og dermed fik Dyrlægerne masser af gratis reklame.
13707713_1131686516870222_4494752608726086478_n

Hos Jakobs Bageri kan man købe spiselige PokéBalls – en trøffelkugle overtrukket med marcipan. Normalt ville Pokémon spillere måske ikke have lyst til at købe en trøffel, men fordi den er udformet som en PokéBall, er den sjov at købe, tage et billede af og dele med ens venner. Dermed får bageren også ekstra gratis reklame
13700202_1325105667519020_2717956643419302249_n

Vestegnens Politi lavede dette kreative Twitter-opslag – mon nogen meldte sig? Garanteret ikke, men tweetet kom i medierne, fordi det var sjovt, og mange roste Vestegnens Politi for at være sjove og nede i øjenhøjde med befolkningen.
13709833_10153806988903977_3254758052937685468_n

Som du kan se, er der masser af muligheder for at udnytte denne Pokémon-bølge – og vi hjælper dig gerne på vej! Kontakt os og hør mere om, hvordan du og din virksomhed kan udnytte bølgen.

Ps. Husk, hvis du giver os et like på Facebook, så kan du løbende følge vores projekter, blogindlæg mm.