Er du klar over, hvad basal søgemaskineoptimering af on-site elementer betyder for dine placeringer i Google? Det vil jeg give dig svaret på i denne artikel. Du har sikkert hørt en masse om, hvor meget disciplinen SEO har ændret sig de seneste par år, og måske er du blevet skræmt af, hvor meget man skal følge med for at få succes med SEO.
Det behøver altså ikke at være så svært, selvom vi skriver 2017.

Sådan gjorde vi en helt ny hjemmeside synlig på Google

Vi fik i foråret den opgave at skabe online synlighed for vores kunde Sandpapir, der er en lokal gulvsliber i Aarhus. Deres helt nye hjemmeside, Sandpapir.nu, var et spritnyt domæne uden nogen historik og uden nogen eksterne links.
Vi startede altså fra scratch med en hjemmeside med meget lidt tekst og ingen autoritet. Lidt en udfordring må man sige.
Det vigtigste arbejde, man som SEO-specialist laver, er det indledende analysearbejde af søgeord og søgehensigter. Derpå kan man lave en god sidestruktur og en plan for det indhold, der skal til for at opnå sine målsætninger.

Basic on-site optimering

Efter vi havde undersøgt branchen og målgruppens søgeadfærd, gik vi i gang med at lave meta tags og billedoptimering af eksisterende websider.
Der gik ikke mange dage før Google opdagede vores arbejde, og pludselig var vi lige uden for side 1 med et par af vores mest relevante søgeord.

Content is king

Vi havde dog stadig ingen synlighed på mange af vores søgeord, fordi der ikke var nogen relevante landing pages, som Google kunne indeksere.
Derfor gik vi i gang med at lave det nye indhold, som vores analyser viste, der skulle til. Derefter implementerede vi indholdet på helt nye landing pages på hjemmesiden.
Igen gik der ikke mange dage, før Google opdagede det, og hurtigt fik vi placeringer i top 50 på en lang række relevante søgeord. Mange ligger endda helt oppe og snuser til side 1.

Hvad har vi fået ud af det?

Fordi vi endnu ikke har fået en masse links ind til hjemmesiden, og dermed ikke har den store autoritet, er vi ikke kommet helt til tops i Google endnu.
Men hjemmesiden er nu blevet relevant inden for de rigtige emner/søgeord, og ligger lige uden for side 1 på en masse søgeord. Så når hjemmesiden får lidt flere links, er det helt sikkert, at trafikken begynder at komme.

Hvad kan du så lære af det?

Det første er vel, at du ikke kommer nogen vegne uden basal on-site optimering. For det andet, at du faktisk ikke skal have en PHD for at få det maksimale ud af din hjemmeside.
Hvis du har været i gang med din virksomhed i nogle år, og du allerede har nogle indgående links til din hjemmeside fra f.eks. samarbejdspartnere, medier, blogs og sociale platforme, ja så vil du inden for få dage, kunne komme op på side 1 i Google på nogle meget interessante søgeord.
Hvis du har brug for hjælp, til at finde ud af præcis hvad der skal til for at få succes med SEO, så kan du ringe til os på telefon 25 20 80 00 og få en uforpligtende snak.

Hvis du vil vide mere om SEO anno 2017, så kan du tage et nærmere kig på vores tidligere blogindlæg:
”Hvad handler SEO om i 2017?”.