Den nyeste trend i 2017 inden for sociale medier er live streaming! En ny trend, der også kan gavne virksomheder og være med til at styrke forretningen!


Men hvad er live streaming egentlig? Live streaming er den nyeste måde at kommunikere med dine følgere på. Det giver dem mulighed for at se dagligdagens virkelighed i levende billeder og følge med i øjenhøjde, lige når det sker. Trenden har allerede spredt sig til mange platforme, herunder de mest populære i Danmark såsom Facebook, Instagram og Snapchat.

På Facebook er der indført en “live streaming-funktion”, der gør det muligt at sende direkte video, som kommer op på din virksomhedsvæg, idet du filmer. Dine følgere får en notifikation på Facebook om, at du er igang med at live streame og kan klikke ind og følge begivenhederne i det øjeblik, de sker. På Instagram foregår det gennem “Instagram stories”, hvor du i toppen af appen kan se de forskellige livevideoer – her får du ikke notifikationer, men kan se dem, når du logger ind. På Snapchat kan du enten sende til enkelte personer eller lave en såkaldt “story”, hvor alle dem, der følger dig, kan se videoen eller billedet. Snapchat story har en mere narrativ facon end enkelte snaps. Her kan du samle billeder og videoer i forlængelse af hinanden i en fortælling til dine venner. Det er i højere grad et personligt feed snarere end en flygtig besked.

Inviter dine følgere med indenfor!

Live streaming kan bruges til at booste din forretning. Det løfter kommunikationen til et andet niveau og giver mulighed for en mere naturlig og afslappet tilgang til markedsføring. Du går simpelthen bare i gang med at filme en begivenhed, et produkt eller et øjeblik, som du mener, dine følgere vil synes, er interessant.

Du har her muligheden for at vise dine følgere, hvad du går og laver her og nu. Du kan tage dem med bag scenen i din virksomhed og vise dem, hvordan produktet, personalet, kulturen, begivenheden osv. i din virksomhed ser ud, og hvilken stemning, der følger med. Giv dine følgere et indblik i dagligdagen ved at tage dem med til presseevents, oplæg, lancering af nye produkter, messer og meget mere. Det synes forbrugerne er spændende, og de kan på den måde se, at der ligger mere bag virksomheden end blot et produkt eller ydelse.

På Instagram og Snapchat forsvinder videoerne efter 24 timer, hvilket gør, at oplevelsen for modtageren er midlertidig. Det betyder også, at du har mulighed for at vise dine følgere hverdagen oftere end havde det været en planlagt video. At videoen forsvinder kan nemlig skabe en følelse af eksklusivitet, da det kun er til rådighed i en begrænset tid og dermed et helt specielt øjebliksbillede.

Tips til live streaming

Her får du et par værdifulde tips til, hvad der er vigtigt at have i tankerne i forbindelse med live streaming.

  • Overvej om videoen giver mening for dine følgere. Bliver de bombarderet med livevideoer uden relevant indhold, mister de interessen.
  • Ved I på forhånd, at I vil live streame? Så har I mulighed for at lave teaser til følgerne med: Indhold, tidspunkt og dato.
  • Vær sikker på, at der er god forbindelse til internettet. Der er ikke noget værre end dårligt signal for modtageren.
  • Giv følgerne mulighed for at stille spørgsmål, som I vil besvare undervejs i videoen på Facebook. Live streaming kan bl.a. være god til at skabe nysgerrighed og opbygge spænding, som du kan udnytte i form af engagement og aktivitet på din side.

Hvorfor ikke udnytte det enorme potentiale?

Herunder kan I se brugen af de tre sociale medier, vi har omtalt i dette oplæg, samt det store potentiale, du med fordel kan udnytte! Tabellen viser, hvor mange brugere, der månedligt er på hver af de tre medier, og herefter hvor stor andel af brugerne, der benytter medierne aktivt.

Sociale medier Månedlige brugere Aktive brugere
Facebook 3.476.000 62 %
Snapchat 1.059.000 15 %
Instagram 868.000 11 %

(Kilde: Sociale medier statistik 2016: https://www.socialemedier.dk/sociale-medier-2016-i-danmark/)

Potentialet for live streaming på de sociale medier er stort– især når det drejer sig om at kommunikere i øjenhøjde. Mange mennesker tjekker dagligt nyheder på de sociale medier. Vi kender det alle sammen. Uanset, om vi sidder på café, i bussen, i skolen, derhjemme eller andre steder, bliver der altid sat tid af til at tjekke opdateringer på de sociale medier. Så hvorfor ikke udnytte dette enorme potentiale, og gå live? Giv dine følgere noget at se, følge med i og gå op i – nemlig din virkelighed.

… Så skal du til at live streame?