Du liker de opslag, der har billeder eller video. Du surfer rundt på de hjemmesider, som pleaser dit øje og vækker din interesse. Og du fanges i spindet hos dem, der gør det så godt, at de er værd at opretholde interessen for. Med hvordan ser det ud med dit eget spind? Er din virksomhed visuel nok til at fange og fastholde målgruppen?

Visualisering af det produkt og brand du forsøger at sælge, er en måde at tiltrække og fastholde din målgruppe på. Helt enkelt handler det om at skabe spændende indhold, der er værd for målgruppen at kaste sin interesse over.

Du kender det sikkert selv fra din færden på nettet eller i bybilledet – når øjet fanges, er der en chance for, at du husker budskabet samt afsender og senere handler på baggrund af det print, som afsender har formået at sætte hos dig.

At være visuel er dermed kodeordet, og det handler blandt andet om tre ting: En visuel strategi, en rød tråd og en fortælling, din målgruppe ikke vil slippe.

Den visuelle strategi

Flere virksomheder har en designmanual, andre har ikke. At have en er et rigtig godt skridt på vejen, når det kommer til visualiseringen af dit brand. En designmanual er med til at slå fast, hvordan dit brand skal fremstå og dermed præsenteres i forskellige sammenhænge. Farver, der skal kendetegne virksomheden. Ensartede fonte, der altid bruges til formidling. Illustrationer eller billeder, som skaber genkendelighed.

Næste skidt på vejen er så at have en plan for, hvorledes den visuelle identitet skal foldes ud. En strategi så at sige. For med sådan en kan du sætte nogle mål for din virksomhed, evaluere effekten heraf og efterfølgende rette til, så måden dit brand vises på, er den mest effektive.

Rød tråd – ha’ altid en rød tråd!

Næste skridt på vejen er at skabe sammenhængende indhold, der skaber værdi for målgruppen. En ting er det, øjet ser, noget andet er det, der skal fastholde det. Hvis din målgruppe ikke kan finde sammenhæng i de budskaber, du kommunikerer, så mister de interessen.

Det er derfor enormt vigtigt, at der er en rød tråd i din markedsføring. Den røde tråd er nemlig den, der er med til at skabe værdi og fastholdelse.

Fortællingen om den grimme ælling – giv dem historien de ikke kan slippe

Sidst men ikke mindst handler det om at skille sig ud. Vi har alle sammen hørt historien om den grimme ælling – en historie, der appellerer til vores pathos og vækker vores interesse, fordi vi kan mærke ællingens ubehag helt ind i hjertet. Og netop det, at skabe storytelling som vi fanger, husker og kan associere os selv med på en vis måde, er det, der skaber engagement hos målgruppen!

Hvis vi indirekte kan vise, hvordan produktet kan blive en del af målgruppens liv, uden at pådutte dem en salgstale herom, så opretholdes målgruppens interesse i længere tid – og du giver dem endvidere en historie, der gør det lettere for dem at huske dit produkt og dermed dele produktet med andre.

Konsensus – sådan giver du målgruppen hele pakken

Ergo handler det altså om at skabe opsigtsvækkende indhold, der fanger øjet, repræsenterer din virksomhed og skaber værdi for målgruppen at kaste sin interesse over.

Eksempler på virksomheder, der på nuværende tidspunkt er rigtig gode til at koble disse tre ting sammen, er blandt andet Søstrene Grene samt Bilka, der er tv-aktuel med deres ”Far til fjorten”-reklame.

Søstrene Grene gør det gennem en moderne, boheme romantisk stil, som føres totalt til døren af deres historier om de to kreative søstre, Anna og Clara. Målgruppen suger fortællingerne til sig, køber boligindretning til en slik og er kreative til fingrespidserne ved hjælp af søstrenes kreative univers.

Bilka formår det lige nu gennem deres ”Far til fjorten” tv-reklamer, der er opsigtsvækkende på grund af setup’et, og den humoristiske tone, der tegner et fantastisk billede af detailkædens kunder og ikke mindst grunden til, at kunderne kommer – produkterne.

Kort og godt handler visuel markedsføring altså om at fange målgruppens interesse med den fortælling, man som virksomhed er. Med billeder, med lyd og med tekst.

Selv, kan du sikkert komme på mange andre eksempler end de to, vi nævner her. Essensen af det hele er som rubrikken foreskriver: Er din virksomhed visuel nok?

Kontakt os og hør mere om, hvordan du og din virksomhed bliver mere visuel.

Ps. Husk, hvis du giver os et like på Facebook, så kan du løbende følge vores projekter, blogindlæg mm.