#Content

Gør dit indhold bedre med Instagram ”Indblik”

Udgivet d. 10. november 2021
Læsetid: 6 minutter

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at Instagram har en funktion, hvor du kan få indblik i dit indhold. Men vidste du, at du faktisk kan forbedre dit indhold markant ved at kigge på statistikkerne? I dette indlæg får du en guide til, hvordan du kan bruge din data til at lave knivskarpe Instagram-opslag.

Indhold

Hvad skal du kigge efter?

Der er efterhånden kommet meget i funktionen, som du kan tage fat i. Dog er der fem punkter, som er specielt gode at fokusere på:

  • Målgruppe
  • Rækkevide/eksponering
  • Følgervækst
  • Interaktion
  • Trafik

Målgruppe

Måske sidder du og tænker, at du har fuldstændig styr på din målgruppe. Og at du ikke behøver diverse værktøjer til at fortælle dig om din målgruppes vaner, alder osv. Men det er bare desværre sådan, at din målgruppe hele tiden ændrer sig på de sociale medier. Der er hele tiden udskiftning i, hvem der følger, og hvem der stopper med at følge din virksomhed. Tjek derfor løbende op på, hvordan din målgruppe ændrer sig i alder, geografi, køn og vaner. Planlæg så dit indhold herefter så du ikke skriver ungt til voksne eller kommer med lokale facts, når størstedelen af dine følgere bor flere timer væk.

Rækkevide & eksponering

Rækkeviden viser antallet af unikke/nye brugere, som har set dit opslag. Eksponeringen viser antallet af gange dit opslag er blevet set i alt. Dog kan du ikke bruge funktionen til ret meget uden at sammenligne den med interaktionen. Fordi selvom dit opslag er nået ud til mange, er det ikke sikkert, at det har vakt interesse. Kig derfor også på, hvilke opslag der har resulteret i interaktion eller flere følgere.

Følgervækst

Du kan måle forholdsvis direkte på din følgervækst. Hvis dit antal af følgere stiger, så betyder det, at din virksomhed har fat i den lange ende og gør noget rigtigt. Den stigende interesse for brandets indhold betyder nemlig flere potentielle kunder.

Interaktion

Dette punkt er super vigtigt. Punktet indikerer nemlig, om dine følgere rent faktisk gider at interagere med dit brand og dets indhold. Interaktionen afspejler en direkte interesse for dit indhold. Hvis du kun har meget få likes, delinger eller kommentarer, så bør du ændre din strategi og fokusere på at skabe bedre indhold.

Trafik

Hele pointen med at være på de sociale medier er at få flere potentielle kunder, som gerne skulle resultere i mersalg. Derfor skal du kigge efter, hvilket indhold der resulterer i mest trafik. Her kan du kigge efter, om der er en positiv sammenhæng mellem call to action og antallet af kliks. Hvis du ikke allerede har opsat UTM-koder på dine links på dine sociale medier, så bør du gøre det. På den måde kan du nemlig via Google Analytics se, hvor mange der klikker på dem – og husk også, at du i Google Analytics kan hente meget mere data, som du kan bruge til at forbedre dine opslag.

Har du brug for hjælp?

Synes du, at analysearbejdet virker uoverskueligt? Eller har du ikke tiden til det? Så lad os hjælpe dig! Hos Graphic House er vi eksperter i sociale medier og måling heraf. Kontakt os i dag og lad os tage en snak om, hvad vi kan gøre for din virksomhed.

Pernille Thomsen

Content konsulent

10. november 2021

Læs vores andre indlæg

#Instagram
Læsetid: 5 min

Hvad er Instagram SEO?

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

#Instagram
Læsetid: 11 min

Ny eftertragtet funktion lanceret på Instagram

Helena Lillelund

Content konsulent

#SEO
Læsetid: 14 min

Hvad er god linkbuilding? (Guide 2023)

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist