Search
Engine
Optimization

Eller som det hedder på dansk: søgemaskineoptimering. Måske har du hørt om det før, måske er det nyt for dig men uanset hvad, er det ikke sådan lige til at komme uden om. Det handler nemlig om at gøre din hjemmeside, dit brand og dine produkter synlige for alle, som har selv den mindste interesse i det, du beskæftiger dig med.

Har du terpet regler for SEO og nærstuderet Googles retningslinjer uden egentlig at blive klogere?  Måske har du læst diverse ligninger for, hvor mange gange du må skrive ”billig hårtørrer” i en tekst med 100 ord, men du er endt med ikke at være helt sikker på, om du nu har skrevet det for mange eller for få gange. Kan du nikke genkendende til ovenstående, så er der godt nyt. Google arbejder nemlig hele tiden på at gøre SEO-arbejdet lettere for dig.

SEO er det engelske udtryk for det, vi på dansk kalder søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er arbejdet med at gøre din hjemmeside så synlig som muligt på Google. Hvis din SEO er rigtig god, kan du dukke op som et af de første resultater på Google, hvis der søges på noget, der har med dit produkt eller din ydelse at gøre.

 

Fokus bliver flyttet til brugeren

Skab værdi for brugerne – så enkelt kan det i princippet siges. På Facebook, Instagram og andre sociale medier handler det om at skabe værdi og have brugeren i fokus, og det samme gør sig nu gældende i forhold til SEO. Det vigtigste for Google er brugerne. Det betyder, at tekster først og fremmest skal skrives med brugeren i tankerne og ikke Googles algoritme. Når Google ”læser” dine tekster, vil det fremover blive belønnet, hvis du skriver din tekst i et naturligt og flydende sprog.

SEO-ekspert, Mark Andersen, minder i den forbindelse om, at der også er andet end tekst, hvor du kan have brugeren for øje:

”Udnyt at Google fokuserer mere på brugeroplevelsen end på søgeord ved at bruge video og grafisk indhold. Det holder dine potentielle kunder på hjemmesiden i længere tid, og det bliver belønnet med flere konverteringer og bedre placeringer på Google”.

Online content, der arbejder sammen

Der er efterhånden enighed om, at sociale signaler har en positiv indflydelse på dit websites ranking på Google, og vi vil derfor argumentere for en holistisk tilgang til marketing. Fokuser på at skabe en fælles branding-indsats på tværs af platforme og på tværs af alt dit online content. Positive tilkendegivelser og interaktion med dit brand på sociale medier, opmærksomhed via links og mentions (dit brand bliver nævnt i fx en artikel eller på en anden webside), og gennem diverse ratings og reviews er alle troværdighedssignaler, der i sidste ende styrker din indsats.

Selvom hvert enkelt socialt signal i sig selv måske ikke betyder alverden, så kan de holistisk set have en positiv indvirkning på din rangering på Google. De sociale signaler kan understøtte hinanden, dit website og i sidste ende dit brand.

 

Føler du stadig, at SEO er lidt af en jungle?

Føler du stadig, at SEO er lidt af en jungle at finde rundt i, så kommer vores bedste råd her: tænkt overordnet set i at skabe relevant indhold med brugeren i fokus.
Har du mod på flere detaljer, så får du her et par gode råd med på vejen.

Gode overvejelser du kan bruge i dit arbejde med SEO:

  • Kopier aldrig tekster, men omskriv dem og gør dem til unikke tekster.
  • Tænk på dine anslag. Hvor mange eller hvor får ord skal dine page titles, meta descriptions, headers mm være.
  • Brug Google Analytics til at blive klogere på din online succes eller fiasko.
  • Invester tid i at lave gode title tags og meta descriptions.
  • En fængende og sigende h1’er (overskrift) og h2’er (underoverskrifter), der splitter din tekst op og præciserer indholdet.
  • Linkbuilding – internt og ekstern. Hjælp dine brugere fra et sted til et andet, så de ikke fanges på en side.
  • Uploade dine billeder i rette størrelser, de skal ikke være for tunge, og så skal det være med ALT-tags, så Google kan aflæse dit billede.
  • Brug de ord, som dine kunder søger på.
  • Sørg for, at din hjemmeside er opdateret, så der ikke er gammelt indhold på den – Google registrerer ikke ny aktivitet på din side, hvis der ikke løbende kommer nyt indhold på den.

Vi håber, at vi har gjort dit fremtidige og nuværende arbejde med søgemaskineoptimering mere overskueligt og lettere at gå til. Hvis du synes, at dette indlæg har givet dig værdi, så del det gerne med kolleger og andre interesserede.

Men husk, det handler ikke kun om SEO, når du skal øge din position på de online medier. Google Business, sociale medier, linkbuilding osv. er også væsentlige spillere. Det handler derfor om at tænke bredt, effektivt og strategisk – og at gøre det hele tiden!

Det her er nemlig ikke en engangsydelse. Det er en ongoing proces, som du bliver nødt til at ligge tid og energi i, hvis du vil have den størst mulige effekt.

Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker professionel hjælp til din virksomheds SEO.

Er du interesseret i SEO, kan du følge vores SEO-ekspert Mark på Twitter.

Vil du gerne se nogle af vores andre blogindlæg? Vi skriver løbende om tidens trends og tendenser inden for marketing. Alt dette og meget mere kan du læse om på vores blog. God fornøjelse!

Ps. Husk, hvis du giver os et like på Facebook, så kan du løbende følge vores projekter, blogindlæg mm.