3. november 2022

Bliv klar til Black Friday

Kategori: Content

Christinna Hansen
Online projektleder
Black friday

Black Friday er et stort højdepunkt for utrolig mange virksomheder. Dagen falder på den fjerde fredag i november måned, hvilket i år er fredag den 25. november 2022. Dagen bliver betragtet som dagen, hvor den store julehandel begynder. Det er blevet til årets største shopping-dag i den vestlige verden og er én af årets travleste handelsdage. Black Friday er blevet taget godt imod herhjemme og fungerer også nu meget online. Du som virksomhed skal derfor planlægge tilbud, sikre at du har nok produkter på lager samt have nok bemanding på de kommende dage.

Promoveringen til Black Friday

Den helt store tilbudsfest bliver større, vildere og strækker sig over længere tid. Der findes Black Friday, men også Black Week og Cyber Monday er nu kendte betegnelser. Det er nemlig ikke nok kun at have fokus på én enkelt dag, men mere en uge eller længere.

Det kan være svært at få taletid blandt alle de andre, som kæmper om forbrugerens opmærksomhed i denne periode. Det er derfor vigtigt, at man laver lidt larm. Når du skal markedsføre dig i denne periode, kan du med fordel benytte dig af mere voldsomme grafikker. Her skal der gerne være de genkendte sorte og gule farver, som bliver forbundet med tilbuddene til Black Friday.

Forberedelsen

Der er mange forberedelser i forbindelse med årets shopping-dag. Der skal som det første bl.a. kommunikeres ud til kunderne, hvad I tilbyder i forbindelse med Black Friday. Der skal derfor produceres unikt Black Friday content, hvor der er fokus på at ramme målgrupperne på de sociale medier. Hvis du har en hjemmeside, skal den være klargjort og klar til, at forbrugerne kan shoppe løs og ikke er i tvivl om, at I har tilbud denne dag. Der skal foretages en webshop-optimering, og nye grafikker skal fylde hjemmesiden. Hvis du ikke allerede har det, bør du få lagt mobile betalingsløsninger på dit website, så du kan få flere til at gennemføre køb. Det handler om at gøre det nemmere for kunderne og øge konverteringsraten ved at tilbyde betalingsmulighederne MobilePay, Apple Pay og Google Pay. Vi går jo trods alt ind i årets største e-handelsperiode.

Det vil være en fordel at planlægge de vigtige begivenheder, som finder sted. Derfor anbefaler vi, at du laver et årshjul, hvor du kan få struktur på begivenheder som Black Friday. Det vil skabe et godt overblik, og det er nemmere at planlægge i god tid.

Tips og tricks

Vi har samlet lidt tips og tricks, som kan være brugbare for netop din virksomhed.

Influencer marketing

Når du skal forberede dig til Black Friday, er der mange forskellige ting, som du kan tilbyde dine kunder. Hvis du benytter dig af influencer marketing, vil det være oplagt at sende nogle af dine produkter, som vil være en stor del af dit udsalg, til influencere. På den måde vil de kunne promovere de produkter og fortælle deres følgere, hvad de kan forvente til udsalgsdagen. De kan i den forbindelse give en ekstraordinær rabat, som gælder sammen med tilbuddet.

E-mail marketing

Som virksomhed skal man huske at give goder ud til sine loyale og trofaste kunder. Hvis du ikke allerede har det, skal der være en opbygning af e-maillister, som kan få særligt gode tilbud. Det kan eksempelvis være en speciel rabatkode, som du kan give til dem, som er tilmeldt med en mailkonto. De vil føle sig særligt værdsat, og dermed er chancen for et potentielt køb større. Du får gratis eksponeringer, da det ikke koster dig noget at sende en e-mail med tilbuddene, når først du har en mailliste.

Konkurrencer

Konkurrencer på dine sociale medier og din hjemmeside er et hit blandt forbrugerne. Du kan lave en konkurrence i en freebie på din hjemmeside, inden optakten til din markedsføring til Black Friday starter. På den måde får du samlet flere e-mails ind af kunder, som kunne være interesseret i dine produkter. Konkurrencerne på dine sociale medier vil lede forbrugeren ind på din hjemmeside og blive gjort opmærksom på din indsats til Black Friday.

God service

Generelt vil det være en god idé at yde den bedste service under denne store tilbudsdag. Du skal huske på, at du er i stor konkurrence med utrolig mange andre virksomheder, som alle kæmper om forbrugernes penge og tid den dag. Hvis du har en onlinebutik, bør du derfor overveje services som gratis fragt, gratis returnering og hurtigere levering. Det kan også være, at du har nogle produkter, som du kunne give gratis til kunderne, når de foretager et køb. Kunderne elsker at føle sig specielle, værdsat og belønnet. Reklamerer du med, at de vil modtage et gratis produkt, vil det lede dem til at handle. Det skal dog være noget, som de også ønsker og kan bruge. Derfor bør du have nogle forskellige produkter til de forskellige kunder. Hvis en kunde eksempelvis køber et krøllejern, kan du give et produkt som varmebeskytter, eller et produkt som hjælper til, at krøllerne holder bedre. Du skal gøre det nemt for forbrugeren at handle hos dig og gerne yde lidt ekstra service, så du enten står lige med dine konkurrenter, eller at du har en fordel.

Julegave-guide

Mange, som handler på Black Friday, handler til den store julehandel. Det betyder, at din webshop bør indeholde en guide til, hvad de kunne købe til ham eller hende. Du kan på den måde plante idéer i forbrugerens hoved om, hvad de kunne købe til deres kære. Der er forbrugere, som handler i blinde, hvor denne hjælp vil gavne dem meget. Du skal have varer, som repræsenterer forskellige prisklasser, da det er meget individuelt, hvor mange penge der bliver brugt på julegaver.

Sociale medier

Det vigtigste er, at du forbedrer og har styr på strategien på dine sociale medier. Du skal planlægge dine opslag frem i tiden, hvor du har fokus på dine følgers placering, og på hvilket tidspunkt de skal fanges på. Du kan blive klogere på, hvordan du udnytter Instagrams funktion ”Indblik” her.

Du skal fange dine følgere med en blanding af at være salgspræget, men også have fokus på den mere personaliserede væremåde. Du skal huske på, at forbrugerne vælter i annoncer i forbindelse med Black Friday, så det gælder om at skabe opmærksomhed og fange kunderne.

Skal vi hjælpe dig?

Hvis du driver en onlineforretning, er der mange store opgaver forbundet med Black Friday. Så hvis du synes, at det virker uoverskueligt og søger hjælp til din markedsføring til Black Friday, er du velkommen til at kontakte os. Vi kan hjælpe dig med alt inden for markedsføring, herunder udarbejdelse af en strategi og rådgivning, grafisk design, sociale medier og content, SEO og Google ads, tryksager samt webshop- og hjemmesideoptimering.

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Content, Sociale medier

Content i julen

Christinna Hansen

Online projektleder

Sociale medier
Læsetid: 6 min

Vær autentisk på de sociale medier

Christinna Hansen

Online projektleder

Tag LinkedIn til nye højder

Christinna Hansen

Online projektleder

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter