YouTube er en af de største sociale platforme og tæller over 2 milliarder månedlige login-brugere (Statisa, 2021). Det gør YouTube til det andet mest brugte sociale medie efter Facebook på verdensplan. Det er dog værd at bemærke, at hertil kommer også alle dem, der bruger YouTube uden et login, og derfor kan det reelle tal være endnu højere.

Men alligevel bliver YouTube stadig ofte overset i marketing-regi, selvom YouTube faktisk har flere marketingmuligheder. Især hvis du har en målgruppe, der befinder sig på YouTube, men dine konkurrenter endnu ikke gør, er der stort potentiale. De to overordnede måder at bruge YouTube til markedsføring er gennem videoindhold på egen kanal eller gennem YouTube-annoncering. 

Annoncering

Hvis du vil annoncere på YouTube, gøres det gennem en Google Ads-konto. Det vil sige, at selvom din videoannonce vises på YouTube, så administreres den ved hjælp af Google Ads. Og her er der nogle fordelagtige annonceringsmuligheder.

De fleste kender sikkert det mest almindelige annonceformat – True view In-stream. Her kan man få vist sin reklamevideo før eller efter, at brugeren ser en video. Du kender det måske selv, at når du klikker ind på en YouTube-video, så dukker der ofte en reklame op, man kan springe over efter 5 sekunder.
Det fordelagtige ved denne type annonce er, at du kun betaler for annoncen, hvis brugere enten klikker på den eller ser minimum 30 sekunder af din annoncevideo. Og er din video kortere end 30 sekunder, så betaler du ligeledes kun, hvis brugeren ser hele videoen til ende.

Men uanset, så er brugerne tvunget til at se de første 5 sekunder. Det betyder, at du principielt har 5 sekunders gratis branding.

YouTube favner yderligere et annonceformat, hvor videoannoncen ikke kan springes over, og brugeren dermed er tvunget til at se hele videoen. Disse videoannoncer må vare op til 15-20 sekunder.

Content

Noget af det smarte ved YouTube er, at det er et medie, hvor der, lidt ligesom med TikTok, er rig mulighed for at få delt sine videoer på andre platforme såsom Facebook, Twitter og Google. Derfor er YouTube et af de medier, hvor opslag hurtigt kan gå viralt. 

Det er dog værd at nævne, at der uploades omkring 500 timers videoindhold i minuttet til YouTube, så det stiller også krav til kvaliteten af indholdet, så det ikke drukner i mængden (Statisa, 2019). 

Når man arbejder med YouTube gennem egen kanal ved upload af content, er det vigtigt at huske på, at YouTube er et krævende medie. Her er det ekstremt vigtigt at arbejde ud fra filosofien om at skabe værdi frem for salg. For YouTube er altså også et ubarmhjertig medie, hvis ikke du skaber værdi og mening for YouTube-brugerne, er de lynhurtigt videre til den næste video.
Det vigtigste er at huske, at jeres content ikke skal være direkte reklame, men noget, der er lavet for brugernes skyld, og som de rent faktisk kan bruge til noget.

YouTube er oplagt til de lidt længere video-koncepter. Det kunne for eksempel være step-by-step videoer, DIY’s, kundeanbefalinger eller behind-the-scenes – alt afhængig af, hvad din virksomhed laver. Her er det også vigtigt at gøre videoerne lidt personlige, da det er med til at skabe troværdighed – og folk køber fra dem, de stoler på.