Det kan være svært at finde rundt i, hvad der skal til for at få flere besøgende på din hjemmeside –og i givet fald hvordan du fastholder de besøgende derinde. Et simpelt værktøj til netop dette er intern linkbuilding. I det følgende giver vi dig en kort introduktion til intern linkbuilding og forklarer, hvorfor det er et godt redskab, som du burde arbejde mere med.

Hvad er det?

Når vi bruger betegnelsen interne links, er der tale om links på din hjemmeside, der sender besøgende videre til andre sider på din hjemmeside – modsat et eksternt link, der sender besøgende videre til en anden hjemmeside.

Trykker du f.eks. på logoet i venstre hjørne her på siden, bliver du ført til vores hjemmesides forside. Eller hvis du trykker her, ryger du direkte videre til vores cases. Det er altså interne links.

Hvad skal det gøre godt for?

Det kan være en rigtig god idé at begynde at arbejde med intern linkbuilding, hvis du ikke allerede gør det. Det er nemlig en effektiv måde at få besøgende til at bruge længere tid på din hjemmeside. Og jo længere tid de bruger på din side, jo mere eksponeres de for kommunikationen, og overbevises om at købe netop dine produkter eller ydelser.

En anden god grund til at gøre brug af interne links er, at det kan være med til at forbedre din Google-placering. Og hvordan så det?

Google vil gerne levere relevante sider til deres brugere. Derfor forsøger de at belønne de hjemmesider, som deres brugere finder relevante og brugbare. Det betyder altså, at ved at øge tiden dine besøgende bruger på din hjemmeside, viser det Google, at de besøgende er interesserede i indholdet på din hjemmeside. Dette vil Google med alt sandsynlighed belønne med en bedre placering i deres søgeresultater.

Intern linkbuilding er et simpelt, men effektivt middel, der kan forbedre din placering betydeligt. Det er en langsigtet løsning og proces, der i længden kan spare dig for en del Google Ads kroner.
Det er dog klart, at størrelsen af effekten også afhænger af, hvor godt du i forvejen er placeret i Googles søgeresultater.

Hvordan?

Det er naturligvis ikke helt ligegyldigt, hvordan du linkbuilder. Selvom det kan være fristende bare at fylde de forskellige sider og indlæg op med interne links, er det ikke vejen frem. Du risikerer at forvirre og gøre den pågældende side uoverskuelig for den besøgende, hvis du fylder den op med for mange interne links.

Igen er relevans nøgleordet. Hold dig til færre links, måske kun et enkelt eller to på hvert landing page, men udvælg dem nøje, så de passer ind i konteksten – og gør læseren nysgerrig på at læse mere.

Hvis du er helt ny i intern linkbuilding, er det en god idé at starte med at linkbuilde på nogle af dine bedst rangerede sider. Det skyldes, at et link fra en højt rangeret side er mere værd end links fra lavere rangerede sider, og derfor vil effekten af din linkbuilding være større.
Så er det bare med at komme i gang!