28. juli 2021

Læsetid: 4 minutter

Derfor bør du arbejde med intern linkbuilding

Kategori: SEO

Simon Binderup
Digital Marketing Specialist

Det kan være svært at finde rundt i, hvad der skal til for at få flere besøgende på din hjemmeside –og i givet fald hvordan du fastholder de besøgende derinde. Et simpelt værktøj til netop dette er intern linkbuilding. I det følgende giver vi dig en kort introduktion til intern linkbuilding og forklarer, hvorfor det er et godt redskab, som du burde arbejde mere med.

Hvad er det?

Når vi bruger betegnelsen interne links, er der tale om links på din hjemmeside, der sender besøgende videre til andre sider på din hjemmeside – modsat et eksternt link, der sender besøgende videre til en anden hjemmeside.

Trykker du f.eks. på logoet i venstre hjørne her på siden, bliver du ført til vores hjemmesides forside. Eller hvis du trykker her, ryger du direkte videre til vores cases. Det er altså interne links.

Hvad skal det gøre godt for?

Det kan være en rigtig god idé at begynde at arbejde med intern linkbuilding, hvis du ikke allerede gør det. Det er nemlig en effektiv måde at få besøgende til at bruge længere tid på din hjemmeside. Og jo længere tid de bruger på din side, jo mere eksponeres de for kommunikationen, og overbevises om at købe netop dine produkter eller ydelser.

En anden god grund til at gøre brug af interne links er, at det kan være med til at forbedre din Google-placering. Og hvordan så det?

Google vil gerne levere relevante sider til deres brugere. Derfor forsøger de at belønne de hjemmesider, som deres brugere finder relevante og brugbare. Det betyder altså, at ved at øge tiden dine besøgende bruger på din hjemmeside, viser det Google, at de besøgende er interesserede i indholdet på din hjemmeside. Dette vil Google med alt sandsynlighed belønne med en bedre placering i deres søgeresultater.

Intern linkbuilding er et simpelt, men effektivt middel, der kan forbedre din placering betydeligt. Det er en langsigtet løsning og proces, der i længden kan spare dig for en del Google Ads kroner.
Det er dog klart, at størrelsen af effekten også afhænger af, hvor godt du i forvejen er placeret i Googles søgeresultater.

Hvordan?

Det er naturligvis ikke helt ligegyldigt, hvordan du linkbuilder. Selvom det kan være fristende bare at fylde de forskellige sider og indlæg op med interne links, er det ikke vejen frem. Du risikerer at forvirre og gøre den pågældende side uoverskuelig for den besøgende, hvis du fylder den op med for mange interne links.

Igen er relevans nøgleordet. Hold dig til færre links, måske kun et enkelt eller to på hvert landing page, men udvælg dem nøje, så de passer ind i konteksten – og gør læseren nysgerrig på at læse mere.

Hvis du er helt ny i intern linkbuilding, er det en god idé at starte med at linkbuilde på nogle af dine bedst rangerede sider. Det skyldes, at et link fra en højt rangeret side er mere værd end links fra lavere rangerede sider, og derfor vil effekten af din linkbuilding være større.
Så er det bare med at komme i gang!

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Content
Læsetid: 9 min

Ram din målgruppe

Christinna Hansen

Online projektleder

Content
Læsetid: 11 min

Udnyt neuromarketing i din markedsføring

Christinna Hansen

Online projektleder

SEO
Læsetid: 11 min

Hvorfor er det vigtigt at have en hurtig hjemmeside?

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter