12. januar 2021

Læsetid: 4 minutter

Få flere leads gennem effektiv Call to action

Kategori: Hjemmeside

Emil Gandrup
Webdesigner & grafiker

Call to action, også forkortet CTA, er et vigtigt redskab til leadgenerering. Helt konkret er Call to action en opfordring til handling. Det kan være at downloade din e-bog, tilmelde sig dit nyhedsbrev, skrive sig op til en prøveperiode på dit produkt eller noget fjerde. Øg din konverteringsrate med vores fem råd om en effektiv CTA.

1. Find den rette placering til din CTA

Din CTA skal være synlig for at virke optimalt. Tilføj f.eks. en pop-up til tilmelding på dit nyhedsbrev. Dermed bliver den synlig for alle, der besøger din virksomheds hjemmeside.

2. Gør din CTA tydelig med kontraster

Med en tydelig CTA lægger dine kunder mere mærke til den. Det kan du gøre ved brug af farver ved at gøre din CTA til en anden farve end resten af hjemmesiden. På den måde skiller den sig ud, og dine kunder vil dermed lægge mærke til den.

3. Formuler din CTA klart

Sørg for, at din CTA er præcis formuleret, så der ikke er nogen tvivl om, hvad dit tilbud handler om. Det kan for eksempel være ”Download vores gratis e-bog om marketing” i stedet for noget ukonkret som ”Få en gratis e-bog”, hvor dine kunder ikke ved, hvilken bog det er. Den store forskel her er, at du fanger de leads som er interesseret i din e-bog om marketing, og du slipper samtidig for at forvirre dine kunder.

4. Ordvalg har en betydning

Ligesom du skal formulere din CTA klart, så er dine ordvalg også vigtige for at øge din konverteringsrate. Brug gerne udsagnsord i bydeform, så du dermed opfordrer dine kunder til at handle, for eksempel ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev”.

Et andet brugbart trick er at stille et spørgsmål, som du selv giver løsningen på, for eksempel ”Svært ved photoshop? Lad Billedservice.dk klare det for dig”. Endnu en ting, du skal være opmærksom på er, at selvom du gør alle de her ting, kan dine kunder stadig godt være modvillige til at klikke på din CTA. Den modvillighed kan du mindske ved at kommunikere, hvor lav en grad af risiko eller forpligtelse, der er forbundet med din CTA. Et eksempel kan være ”Kom i gang på 30 sekunder” eller ”Få en uforpligtende samtale”.

5. Test din CTA

Ved brug af en splittest, også kaldt en A/B test, kan du teste to forskellige versioner af din CTA mod hinanden og dermed finde ud af, hvilken version der giver flest konverteringer. Ved en splittest kører de to versioner parallelt, hvilket vil sige, at halvdelen af dine besøgende ser version A, og den anden halvdel ser version B. I princippet kan du lave en splittest på alt i din CTA, men test kun én ting ad gangen, så du kan se, hvad der gjorde udslaget for resultatet. Har du brug for hjælp til at øge din konverteringsrate? Hos Graphic House står vi
altid klar til at hjælpe. Kontakt os her.

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Linkedin, Linkedin

Tag LinkedIn til nye højder

Christinna Hansen

Online projektleder

Instagram
Læsetid: 5 min

Instagram Stories – dine muligheder er mange

Christinna Hansen

Online projektleder

Content
Læsetid: 9 min

Ram din målgruppe

Christinna Hansen

Online projektleder

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter