Call to action, også forkortet CTA, er et vigtigt redskab til leadgenerering. Helt
konkret er Call to action en opfordring til handling. Det kan være at downloade
din e-bog, tilmelde sig dit nyhedsbrev, skrive sig op til en prøveperiode på dit
produkt eller noget fjerde. Øg din konverteringsrate med vores fem råd om en
effektiv CTA.

1. Find den rette placering til din CTA

Din CTA skal være synlig for at virke optimalt. Tilføj f.eks. en pop-up til
tilmelding på dit nyhedsbrev. Dermed bliver den synlig for alle, der besøger din
virksomheds hjemmeside.

2. Gør din CTA tydelig med kontraster

Med en tydelig CTA lægger dine kunder mere mærke til den. Det kan du gøre ved
brug af farver ved at gøre din CTA til en anden farve end resten af hjemmesiden.
På den måde skiller den sig ud, og dine kunder vil dermed lægge mærke til den.

3. Formuler din CTA klart

Sørg for, at din CTA er præcis formuleret, så der ikke er nogen tvivl om, hvad dit
tilbud handler om. Det kan for eksempel være ”Download vores gratis e-bog om
marketing” i stedet for noget ukonkret som ”Få en gratis e-bog”, hvor dine
kunder ikke ved, hvilken bog det er. Den store forskel her er, at du fanger de
leads som er interesseret i din e-bog om marketing, og du slipper samtidig for at
forvirre dine kunder.

4. Ordvalg har en betydning

Ligesom du skal formulere din CTA klart, så er dine ordvalg også vigtige for at
øge din konverteringsrate. Brug gerne udsagnsord i bydeform, så du dermed
opfordrer dine kunder til at handle, for eksempel ”Tilmeld dig vores
nyhedsbrev”.
Et andet brugbart trick er at stille et spørgsmål, som du selv giver løsningen på,
for eksempel ”Svært ved photoshop? Lad Billedservice.dk klare det for dig”.
Endnu en ting, du skal være opmærksom på er, at selvom du gør alle de her ting,
kan dine kunder stadig godt være modvillige til at klikke på din CTA. Den
modvillighed kan du mindske ved at kommunikere, hvor lav en grad af risiko
eller forpligtelse, der er forbundet med din CTA. Et eksempel kan være ”Kom i
gang på 30 sekunder” eller ”Få en uforpligtende samtale”.

5. Test din CTA

Ved brug af en splittest, også kaldt en A/B test, kan du teste to forskellige
versioner af din CTA mod hinanden og dermed finde ud af, hvilken version der
giver flest konverteringer. Ved en splittest kører de to versioner parallelt, hvilket
vil sige, at halvdelen af dine besøgende ser version A, og den anden halvdel ser
version B. I princippet kan du lave en splittest på alt i din CTA, men test kun én
ting ad gangen, så du kan se, hvad der gjorde udslaget for resultatet.
Har du brug for hjælp til at øge din konverteringsrate? Hos Graphic House står vi
altid klar til at hjælpe. Kontakt os her.