Facebook er det foretrukne sociale medie blandt danskerne. En undersøgelse af danskernes medievaner i 2019 viste, at hele 77% af danskerne bruger mediet. Hvis du gør det rigtigt, kan du altså nå ud til rigtig mange mennesker med dit budskab på Facebook.

Måske har din virksomhed allerede en Facebook-side, men mangler lige det sidste for at opnå den effekt, som I drømmer om. Så er du kommet til det rette sted. Vi giver dig her 4 gode råd til, hvordan I kan få mere ud af jeres Facebook-side.

1. Gør din profil top-tunet
Profilbilledet er jeres ansigt udadtil på Facebook, derfor skal det altid være opdateret med et passende billede. Brug gerne jeres logo eller noget andet, der er nemt at forbinde med netop jeres virksomhed. Husk også at vælge et fangende coverbillede i god kvalitet.

Du kan med fordel betragte jeres Facebook-side som jeres anden hjemmeside. Her skal brugerne nemt og hurtigt kunne finde ud af, hvem I er, og hvad I kan tilbyde dem. Derfor skal du tage et kig på fanen ”om” og sørge for at den er udfyldt med en god beskrivelse af virksomheden samt informationer om åbningstider, kontaktinformationer, link til jeres hjemmeside og andre relevante oplysninger.

Der er også mulighed for at indsætte tilpassede faner og knapper på siden. Det kan være en god mulighed for at gøre lidt mere ud af siden og fremhæve bestemte ting. Det kan f.eks. være tilmeldingen til jeres nyhedsbrev, anmeldelser af virksomheden eller jeres forskellige services. Der er mange muligheder, så det er bare med at gå på opdagelse i dem.

2. Lav en plan
Mange bruger deres Facebook-side uden en egentlig plan for, hvad de vil opnå, og hvilket indhold de vil dele. Hvis det er dig og din virksomhed, er det måske på tide at sætte gang i arbejdet med at lave en plan og fastsætte mål for siden. Det vil hjælpe dig med at holde overblik og styre arbejdet med siden.

Start med at overveje, hvad I gerne vil have ud af jeres tilstedeværelse på kanalen. Er det et større kendskab til brandet? Mere trafik til jeres hjemmeside? Eller noget helt tredje? Når du har sat et mål, kan du meget nemmere fokusere dit arbejde og lave indhold, der netop er rettet mod dette mål

I planen bør du også overveje, hvor ofte der skal komme opslag på siden. Det er vigtigt, at der kommer opslag på regelmæssigt, så I altid er synlig for jeres følgere.

3. Bliv set med annoncering
I kan nå langt med gode og spændende opslag på jeres Facebook-side, men I kan nå endnu længere, hvis I supplerer det med løbende annoncering, der sikrer, at flere bliver eksponeret for jeres budskab og brand.

Der er forskellige måder at annoncere på Facebook, og I behøver ikke holde jer tilbage, selvom I ikke har et stort budget. For ganske beskedne beløb, kan I nå forholdsvist langt ud.

Når du skal planlægge en annonce er første skridt at overveje, hvad formålet med annoncen er. Du kan blandt andet vælge, om den skal generere likes til din side, kliks til din hjemmeside eller blot flest mulige visninger. Har skal du tage det overordnede mål for siden med i overvejelserne.

Noget af det vigtigste, når du laver en annonce, er det visuelle element, som skal fange opmærksomheden på ganske få sekunder. Det er muligt at bruge flere forskellige formater. Du kan f.eks. bruge et billede, en video eller lave en karrusel med 2-10 billeder, som man kan bladre igennem.

Det gode ved annoncering er, at du kan målrette den enkelte annonce mod en bestemt målgruppe. Du kan målrette efter kriterier som blandt andet køn, alder, geografi og interesser, alt efter hvad der er relevant for din virksomhed. På den måde sikrer du, at annoncen bliver vist for personer, som med stor sandsynlighed er interesserede i det, din virksomhed tilbyder.

4. Skab engagement og interaktion
Du har måske hørt om Facebooks algoritme. Det er den, der afgør, hvor langt dine opslag når ud. Og algoritmen er vild med opslag med masser af aktivitet. Jo mere engagement og aktivitet der er på dine opslag, jo flere vil generelt få vist dit indhold. Derfor er det en god idé at overveje, hvordan du kan få dine følgere til at engagere sig i form af ’likes’, delinger og kommentarer.

’Calls-to-action’ er en vigtig faktor for at skabe engagement hos dine følgere. Husk altid at skrive klart og tydeligt, hvad du gerne vil have dem til at gøre. Skal de klikke sig ind på din hjemmeside for at læse mere? Skal de besvare et spørgsmål i kommentarfeltet? Eller måske give et ’like’, hvis de er enige? Jo tydeligere du er i din CTA, jo større er sandsynligheden, for at dine følgere foretager denne handling.

De sociale medier handler i høj grad om at være sociale og skabe relationer. Derfor skal du give dine følgere følelsen af at være en del af et fællesskab, når de følger med hos dig. Det kan du blandt andet gøre ved at være mere personlig. Skriv dine opslag som om du skriver til en god ven, og vis gerne hvem personerne bag virksomheden er.

Har du brug for hjælp?
Vil du gerne have hjælp til at få endnu mere ud af din Facebook-side? Kontakt os gerne for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at lægge en strategi og producere løbende indhold, så du altid er med fremme.