Vi bliver hver dag eksponeret for massevis af indhold og forskellige informationer. Det siger sig selv, at vi ikke kan tage alt ind. Noget fanger vores blik og interesse, og andet scroller vi lige forbi. I processen med at nå ud til din målgruppe er den visuelle kommunikation meget vigtig.

Derfor bør du altid overveje, hvordan du kan bruge visuelle virkemidler i det indhold, du producerer til din hjemmeside, dine sociale medier eller andre af dine markedsføringskanaler.

Hvis du endnu ikke er overbevist om, hvor vigtig den visuelle kommunikation er for effekten af din markedsføring, får du her et par ret vilde facts, der i den grad bør overbevise dig.

  1. Vi husker kun 10-20% af det, vi læser, men hele 65% af det, vi ser. Visuelle virkemidler er altså med til at sikre, at dit brand og budskab bliver gemt i brugernes hukommelse og ikke blot går tabt.
  2. Visuelt indhold skaber en hurtigere og stærkere reaktion end ord og tekst, fordi det bliver behandlet samme sted i hjernen som vores følelser. Det er derfor godt at bruge visuelle virkemidler, hvis du vil have dine brugere til at interagere med dit indhold.
  3. Vi kan afkode en visuel scene på under 1/10 af et sekund. Det er altså hurtigere at forstå et budskab, der kommunikeres visuelt, end hvis vi skal læse os frem til det. Det er en fordel i dag, hvor du kun har ganske få sekunder til at fange brugernes opmærksomhed og overbevise dem.

Forskellige typer af visuelt indhold
Der er mange forskellige måder at lave visuel kommunikation på. Her kommer en kort gennemgang af forskellige former for visuelt indhold, og hvordan du kan bruge dem i din markedsføring.

Billeder: Billeder er det klassiske visuelle virkemiddel, som flittigt bliver brugt på tværs af alle kanaler. Og det er med god grund. Det er en nem og forholdsvis hurtig måde at skabe visuel kommunikation på, og billeder har god effekt på de forskellige kanaler. Du kan bruge mange forskellige typer af billeder. Det vigtigste er, at de er af god kvalitet og passer til dit budskab.

Video: Video er det nok mest effektive visuelle virkemiddel af alle. Der er mange fordele ved video. En af dem er, at video øger brugernes engagement betydeligt på sociale medier, og du opnår dermed en større rækkevidde. En anden er, at du gennem en video kan formidle informationer på en mere letfordøjelig måde, der gør det nemmere for brugeren at forstå dit budskab. Du kan derfor med fordel prioritere at lave videoer i din markedsføring.

GIFs: GIF betyder ”Graphics Interchange Format” og er en sekvens af billeder eller videoer, der kører i loop, så det gentages igen, igen og igen. Du kan blandt andet bruge GIF’er i dine stories på Instagram, hvor du kan finde GIF’er, der passer til nærmest alle situationer. Du kan også lave dine egne simple GIF’er og bruge dem som det primære element i dine opslag på f.eks. Facebook. Vores øjne kan godt lide bevægelse, en GIF kan derfor have god effekt i forhold til at fange brugernes opmærksomhed.

Infografik: En infografik er en visuel præsentation af information, data og viden og har vundet meget frem de seneste år. Infografikker er særligt gode at bruge, hvis du skal formidle mere komplekse budskaber eller tunge tal, der kan være svære at aflæse. Med en infografik gør du det mere overskueligt og letforståeligt for læseren. Du kan f.eks. bruge en infografik til at præsentere resultaterne af en undersøgelse, vise en proces eller forklare, hvad et produkt kan bruges til.

Virtual Reality og Augmented Reality: Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) er en af de helt nye og voksende trends inden for digital markedsføring. Særligt AR spås til at få en stor rolle i fremtiden. Her kombinerer man den virkelige verden med en virtuel verden og giver brugerne helt nye oplevelser. Med AR kan du f.eks. give brugerne mulighed for at se dine produkter i virkelige omgivelser gennem deres mobil.

 Vær bevidst om din visuelle stil
Den visuelle kommunikation er vigtig, men det er lige så vigtigt, at du er opmærksom på, at det ikke bliver rodet og forvirrende for brugerne. Du skal derfor finde en visuel stil, der passer til din virksomhed og dit brand og lade den gå igen på alt det visuelle indhold, du producerer.

Vær bevidst om, hvilke skrifttyper, farver og geometriske former du bruger, og hvilke værdier de forskellige virkemidler udtrykker. Skab en sammenhæng mellem alt dit indhold, så det er let for brugerne at genkende virksomheden. På den måde styrker du også virksomhedens personlighed og troværdighed.

Har du brug for hjælp?
Hvis du har brug for hjælp til at finde en visuel stil eller til at producere visuelt indhold af høj kvalitet, så kontakt os gerne for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.