#Facebook

Gå live på Facebook

Udgivet d. 31. maj 2021
Læsetid: 7 minutter

I løbet af det seneste år er Live Salg på Facebook vundet mere og mere frem. Det har været en måde for virksomheder at overkomme coronaens begrænsninger samtidig med at engagere følgerne på deres side.

Indhold

Live Salg på Facebook giver din virksomhed muligheden for at vise jeres produkter frem og fortælle om dem foran en masse købeklare Facebook-brugere.

Facebook Live Salg er dog stadig nyt for mange, og det kan være nervepirrende at bevæge sig ud på uprøvet terræn, især når det foregår live.
Derfor kommer her en række gode råd, til dig, der gerne vil i gang med Live Salg på Facebook:

FØR

Promover dit Live Salg

For at skabe opmærksomhed og forventning omkring live-streamen er det vigtigt, at du promoverer det på forhånd. Tænk på dit Live Salg som et event, der både skal promoveres og informeres om for at få folk til at deltage.

Læs op på handelspolitikken

Nogle ting må ikke sælges på Facebook. Læs derfor op på det sociale medies handelspolitik og overhold reglerne.

Lav en test

Det er en god idé at lave en live stream test. Lav dine privatindstillinger om, så det kun er dig og evt. dine kollegaer, der kan se med. Test mikrofon, lyd, kameravinkler, baggrundsstøj og lignende, så du er sikker på, at det hele fungerer, som det skal til den officielle live stream.

UNDER

Engagér seerne

Live stream er den perfekt platform til at engagere sit publikum. Fortæl seerne, at de gerne må kommentere på videoen og vær god til at svare på kommentarer og reaktioner. Du kan også starte din live stream med at spørge, hvordan deres dag går. Du skal med andre ord starte og udføre en interaktiv samtale.
Vis produkterne frem, fortæl om dem, vis hvordan man bruger dem, og spørg seerne, hvad de synes, så de føler sig inkluderet.

Gentag vigtige oplysninger

Det er vigtigt at gentage vigtige oplysninger i forbindelse med Live Salget. Så imødekommer du også nye seere, der er kommet med undervejs.

Få hjælp bag kameraet

Det kan være en stor hjælpe at have nogen med bag kameraet til f.eks. at hjælpe med produkter eller holde styr på salget, mens du er ”på”.

EFTER

Slå Live Salget op på din side

Slå videoen op på din tidslinje i stedet for at slette den. Det kan både give flere visninger, men også give seere mulighed for at spole tilbage til specifikke produkter og videosekvenser.

Følg op

Det er vigtigt, når live streamen er slut, at du følger op på beskeder og kommentarer, så du fortsætter med at engagere seerne.

Andre gode råd…

Prøv at gå live med en anden

Det kan være sjovt både for dig og seerne, hvis du tager en anden med live. Det giver noget dynamik, at du har en at tale og lave sjov med under live streamen.
Samtidig kan du også få hjælp til at navigere i kommentarer og reaktioner fra seerne.

Vær systematisk

For at få så mange til at se med som muligt er det vigtigt, du planlægger og er systematisk omkring, hvornår I live streamer. Tænk på din live stream som et tv-program, der kører på samme dag, tid og kanal hver uge.
På den måde gør du det lettere for seerne at følge med.

Seerne får altså lov til at se og interagere direkte med personerne foran kameraet, og det skaber både troværdighed og relationer til seerne.
På den måde fremmer det virksomhedens image, og det gør kunderne mere tilbøjelige til at købe hos jer. Nu skulle du gerne være klar til at gå live. God fornøjelse!

Pernille Thomsen

Content konsulent

31. maj 2021

Læs vores andre indlæg

#Instagram
Læsetid: 11 min

Ny eftertragtet funktion lanceret på Instagram

Helena Lillelund

Content konsulent

#SEO
Læsetid: 14 min

Hvad er god linkbuilding? (Guide 2023)

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

#Content

Gør dit arbejde nemmere med AI

Pernille Thomsen

Content konsulent