De 4 P’er, marketingmix, parametermix – kært barn har mange navne! Betegnelserne er alle et udtryk for din overordnede marketingindsats. Et marketingmix er en betegnelse for 4 yderst vigtige variable, som danner grundlaget for din markedsføring; produkt, pris, place (distribution) og promotion.

Det kan virke helt banalt, at man skal have styr på disse individuelle parametre, men har du også styr på dem som en samlet mekanisme? Det ene påvirker nemlig unægteligt det andet.

Det siger sig selv, at hvis du sælger eksklusive herreure til mange tusinde kroner, at du ikke opnår det største salg ved at distribuere dem i Føtex. Du kan sikkert forestille dig, at dine potentielle kunder ikke længere ville anse dit brand som værende eksklusivt længere.

 

Produkt:

Hvad er det reelt, du sælger – fysiske produkter, serviceydelser eller idéer? Her skal du overveje dit produkts kvalitetsdimensioner, dvs. produktets egenskaber, smagsmæssige kvaliteter og serviceydelser.

Tager vi igen ure som eksempel, så er produktets egenskaber de fysiske mekanismer, der får uret til at fungere. De smagsmæssige kvaliteter omhandler kundernes præferencer ift. udseende og design. Endeligt kan du også forbedre dit produkts placering i markedet gennem tillægsydelser f.eks. garanti, service, miljøvenlighed, produktionsland, virksomhedens historie og mange andre omkringliggende kvaliteter, der kan have stor betydning for kunden.

Ovenstående er blot en lille del af, hvad produktparametret indebærer. Det er også relevant at se nærmere på sortiment, emballage og risikovillighed hos kunden ift. kompleksitet af dit produkt, brandingstrategi mm.

 

Price:

”Men hva’ koster det?”. Der skal fastsættes en realistisk pris, som din kunde kan og vil betale, men som stadig skal sikre din virksomhed en sund, stabil økonomi.

Der findes flere prisfastsættelsesmetoder, som er med til at sikre den højeste afsætning på lang sigt. Overordnet kan man inddele disse metoder i 3; omkostningsorienteret, konkurrenceorienteret og markedsføringsorienteret.

Den mest anvendte metode er den omkostningsorienterede, som er den mest simple metode at anvende i praksis. Metoden kræver blot de omkostninger forbundet med produktionen af varen eller indkøb samt den ønskede avance. Vær dog opmærksom på, at metoden ikke tager hensyn til konkurrencemæssige forhold eller efterspørgsel.

Den konkurrenceorienterede prisfastsættelse bliver primært brugt af virksomheder, der prisfastsætter deres varer ud fra konkurrenternes priser med den forudsætning, at de priser fungerer godt på markedet for dem.

Den markedsføringsorienterede prisfastsættelsesmetode går ud på at fastsætte en pris ud fra virksomhedens eget nær- og fjernmiljø. Dvs. målgruppe, samfundsøkonomi, omkostninger, konkurrenter, lovgivning, marketingmix og distribution. Med denne metode tages der både interne og eksterne forhold in mente, men det er samtidig den mest ressourcekrævende metode.

Place:

Du kan have det rigtige produkt til den rigtige pris med den rigtige markedsføring, men alt dette kan falde til jorden med de forkerte distributionskanaler.

Man kan overordnet sige, at du kan distribuere på 4 forskellige måder – eller en blanding af metoderne:

 

  • Direkte salg fra producent til forbruger gennem egne salgskanaler f.eks. webshop eller fysisk butik
  • Benytte en detaillist
  • Benytte en grossist (et slags mellemled mellem producent og detaillist)
  • Sælge dine produkter direkte til et marked, hvorigennem grossister har mulighed for at opkøbe dine produkter

 

Som alt andet, er der fordele og ulemper ved at benytte sig af mellemhandlere. Du har nok allerede tænkt, at det er et unødvendigt og/eller dyrt mellemled. Men, der vil også være en reduktion i transportomkostninger, og man vil opnå en større spredning af produkterne på et givent marked. Derudover flytter du også risikoen over til mellemhandlerne. Dog har du ikke fuld kontrol over salgsforløbet og markedsføringen.

 

Promotion:

Hold på hat og briller! At fastsætte en god promotion er en længere proces, og noget af det sværeste er at påvirke eller ændre kundernes adfærd i stor nok grad.

Først og fremmest, hvad er dit mål med kampagnen? F.eks. besøgende på hjemmesiden, x antal varer solgt, højere kendskabsgrad, kliks, konkurrencedeltagere mm.

Dernæst skal du fastslå et klart budskab med din kampagne. Dette kan være et nyt produkt eller et godt tilbud. Tænk her på, hvordan du vil appellere til din målgruppe; rationelt, følelsesmæssigt eller moralsk.

Hertil skal der også fastsættes et budget for hele kampagneperioden, og der skal fastlægges en medieplan. Her har du mulighed for at kontrollere præcist, hvornår og hvordan din reklame skal eksponeres for målgruppen.

 

Det er op til dig og din virksomhed, hvor meget du ønsker at arbejde med dette værktøj. Husk, at du kan gå meget mere dybdegående ned i strategierne omkring alle 4 parametre.

 

Held og lykke!