21. marts 2022

Læsetid: 11 minutter

Hvorfor er det vigtigt at have en hurtig hjemmeside?

Kategori: SEO

Simon Binderup
Digital Marketing Specialist
Hurtig hjemmeside

Du kender det sikkert: Du går ind på en hjemmeside, men siden loader og loader. Hvad gør du? Hvis du er som langt de fleste, mister du tålmodigheden og lukker hjemmesiden ned. Manges utålmodighed er blot en af grundene til, hvor det er vigtigt at have en hurtig hjemmeside. Læs med og bliv klogere på, hvorfor du ikke ønsker, at din hjemmeside er langsom.

Hvor hurtig er min hjemmeside?

For at vurdere om din hjemmeside trænger til en hastighedsoverhaling, er det først og fremmest essentielt, at du finder ud af, hvor hurtig den er. Det kan du f.eks. gøre med Google Pagespeed Insights eller Gtmetrix. Helt konkret indsætter du blot, hvilken hjemmeside du ønsker at måle hastigheden på, og så får du en score mellem 0-100 på, hvor godt hjemmesiden klarer sig. Er scoren under 100 får du nogle forslag til, hvordan du kan forbedre den. Generelt siger man, at hvis scoren er 85 eller derover, klarer hjemmesiden sig godt, men det bør ikke få dig til at læne dig lettet tilbage – der er nemlig altid plads til forbedringer.

En hurtig hjemmeside = en brugervenlig hjemmeside

”Min hjemmeside må gerne være virkelig langsom og efterlade den besøgende med en rigtig dårlig oplevelse.” Sådan sagde ingen nogensinde, og det forstår vi da godt. Når du endelig har lokket besøgende ind på din hjemmeside, skal de jo gerne have en god oplevelse, så de kommer igen og endnu bedre – måske fortæller de også venner og bekendte om siden, og så begynder de berømte ringe jo at sprede sig i vandet, og det er vel alle hjemmesideejeres store drøm.

For at give en god oplevelse er hastighed essentiel. Som eksemplet i starten synliggjorde, så er mange af os ret så utålmodige, ja måske endnu mere når vi surfer online, fordi vi jo ved, at der findes så mange andre hjemmesider, som vi bare kan besøge i stedet. Vi gider ganske enkelt ikke sidde og vente på, at en hjemmeside loader; indholdet skal vises med det samme. Bliver det ikke det, er vi hurtigt videre. Det betyder også, at hvis din hjemmeside er langsom, så er der en høj bouncerate, dvs. at mange af de besøgende, der kommer ind på siden, ikke foretager sig noget/ikke interagerer med indholdet, i stedet smutter de hurtigt igen. Det svarer lidt til, at en person går ind en fysisk butik og knap nok er inde af døren, før vedkommende er ude igen. Det er en god gammeldags dårlig oplevelse.

Hvordan forbedrer jeg hastigheden?

Men hvordan forhindrer du så, at dine besøgende får en dårlig oplevelse på din hjemmeside, fordi det simpelthen går for langsomt? Der er flere forskellige ting, som du kan gøre. Vi har samlet et udpluk:

  • Størrelse på billeder
    Hver gang du uploader billeder på din hjemmeside, er det vigtigt at du komprimerer dem og ændrer størrelsen. Er billederne for store, kan det nemlig resultere i en langsom hjemmeside.

  • Hav styr på dine plugins
    Det er vigtigt, at dine plugins er installeret korrekt, at du løbende opdaterer dem, og hvis du har nogle plugins, som du ikke skal bruge alligevel, er det også essentielt, at du sørger for at få slettet al den data, som er inkluderet i pluginsne. Afsæt derfor tid til at gennemgå dine plugins – måske en gang om året. Så er du sikker på, at der kun er installeret det, som du har brug for, og at din hjemmeside ikke er unødigt langsom pga. for mange eller forkert installerede plugins.

  • Ryd op – slet uønsket data
    Udover at slette plugins, som du ikke længere bruger, er det en god idé at slette andet data, der ikke længere er brug for, f.eks. temaer, tidligere sessioner og udløbne transienter.

  • Brug kun det nødvendige i det valgte hjemmesidetema
    Hjemmesider bliver ofte lavet med udgangspunkt i et tema eller en forhåndslavet skabelon, om man vil. Temaerne har varierende grader af valgmuligheder for, hvad der kan lade sig gøre at lave på hjemmesiden. Husk derfor at vælg det tema, der stemmer overens med, hvad din hjemmeside skal kunne og fravælg de funktioner, som ikke er nødvendige.

  • Sørg for den rette hosting
    For at din hjemmeside kan vises online, skal den placeres på en server, og det betaler du en udbyder for. En dårlig hosting løsning kan spænde ben for din hjemmesides hastighed. Sørg derfor for at vælge en professionel udbyder. Se et udvalg af udbydere af webhoteller her.

Husk også mobilen

Det kommer nok ikke som en overraskelse for dig, at en stor del af besøgende kommer ind på din hjemmeside via en mobil. Det betyder også, at Google i endnu højere grad prioriterer, at besøgende også får en god oplevelse, når de surfer på mobilen. Sørg derfor for, at din hjemmeside er responsiv – dvs., at den automatisk tilpasser sig til den skærm, den bliver vist på. Er den ikke det, risikerer du nemlig, at alt det knofedt du lægger i at få din desktop version til at spille max og loade hurtigt kommer til at spænde ben for Googles samlede indtryk af din hjemmeside. I værste fald kan det resultere i, at du ryger ned i søgeresultaterne, og det kan vi vel godt blive enige om, at du ikke gider.

Brug for hjælp til at få en lynhurtig hjemmeside?

Det kan være en uoverskuelig opgave at sørge for, at din hjemmeside er hurtig – især hvis man ikke har teknisk snilde. Men bare rolig der er hjælp at hente. Hos Graphic House har vi nemlig mange års erfaring med at minimere loadtiden på simple såvel som komplekse hjemmesider. Kontakt os allerede i dag. Vi glæder os til at høre fra dig.  

Fun facts

  • 1 ud af 4 besøgende vil forlade en hjemmeside, hvis det tager mere end 4 sekunder at loade den.
  • 64 % af online-forbrugere, som har haft en dårlig oplevelse, vil shoppe et andet sted næste gang.
  • 46 % genbesøger ikke dårligt fungerende hjemmesider.
  • 1 sekunds forsinkelse reducerer kundetilfredshed med 16 %.

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Content
Læsetid: 9 min

Ram din målgruppe

Christinna Hansen

Online projektleder

Content
Læsetid: 11 min

Udnyt neuromarketing i din markedsføring

Christinna Hansen

Online projektleder

Sociale medier
Læsetid: 10 min

Hvorfor sociale medier er vigtige i din markedsføring

Christinna Hansen

Online projektleder

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter