Sociale medier er blevet en central markedsføringskanal i løbet af de seneste år. Men hvorfor er det lige, at det er en god idé at bruge sociale medier i din markedsføring? Det giver vi dig et indblik i her.

Det er næppe gået din næse forbi, at sociale medier er blevet populære i markedsføringen de seneste år, og det er ikke et tilfælde. Tal fra Danmarks Statistik – It-anvendelse i befolkningen 2017-2018 viser nemlig, at 77 % af danske internetbrugere har brugt sociale medier i 2017-2018. Det mest brugte sociale medie er Facebook, som 53 % bruger dagligt, efterfulgt af Instagram (19 %), Snapchat (19 %), YouTube (16 %) og LinkedIn (4 %)

Eftersom sociale medier er så udbredte, er der også god mulighed for som virksomhed at komme ud med sit budskab til en bred skare, og det er der mange virksomheder, der har fået øjnene op for. Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at i 2017 brugte 64 % af danske virksomheder med minimum 10 ansatte aktivt sociale medier. Det er en fremgang fra 2016, hvor andelen var 56 % og 40 % i 2013. De mest populære sociale medier blandt virksomhederne er Facebook og LinkedIn, og 25 % af virksomhederne anvender mere end ét socialt medie.

Er du en af dem, der endnu ikke er hoppet med på den sociale mediebølge, så giver vi dig her 4 grunde til, hvorfor du bør overveje det.

1. Øg kendskabet til din virksomhed

En god tommelfingerregel er, at hvis den målgruppe, du ønsker at nå anvender sociale medier, så burde du også gøre det. Ellers går du glip af en oplagt mulighed for at komme i kontakt med potentielle kunder. Med sociale medier kan du nemlig let og hurtigt dele dit budskab med en bred følgerskare – og hver gang dit opslag bliver delt eller kommenteret, når det ud til endnu flere; personer, der måske ikke kendte til din virksomhed tidligere. På medierne kan du samtidig hurtigt reagere, hvis dine følgere har spørgsmål eller klager, og dine besvarelser viser, at du tager dine følgere seriøst.

2. Forbedr din kunderelation via interaktion

Et af kendetegnende ved sociale medier er, at de i høj grad lægger op til interaktion. Brugere kan f.eks. kommentere, dele, like og deltage i konkurrencer. Og når du inviterer dem til at indgå i en dialog med dig, så er du godt i gang med at opbygge et godt forhold til dem.

3. Målret din markedsføring og få mere viden om dine kunder

Ligesom vi fik slået fast i starten af indlægget, så anvender en stor del af danskerne dagligt de sociale medier, og når de gør det, så deler de ud af viden om dem selv, f.eks. ved at dele demografiske oplysninger og oplyse, hvad de interesserer sig for. Den viden kan du bruge til at målrette dine budskaber. Det gælder f.eks., hvis du ønsker at arbejde med annoncering, hvor det er muligt at målrette et budskab til et bestemt segment.

4. Brug sociale medier til at drive trafik

Anvender du ikke sociale medier, er din eneste online platform formentlig din hjemmeside. Dermed gør du det sværere for potentielle kunder at finde dig, hvis de ikke har hørt om dig før. Benytter du dig modsat af sociale medier, kan de ikke blot være med til at udbrede kendskabet til din virksomhed. De skal også bidrage til at øge trafikken til din hjemmeside.

Skal vi hjælpe dig med markedsføring via sociale medier?

Har du brug for hjælp til at komme i gang med sociale medier? Måske har du slet ingen sociale medieplatforme på nuværende tidspunkt, men ønsker at udforske mulighederne? Eller måske har du allerede flere platforme, men du får ikke holdt så meget liv i dem, som du gerne ville. Lige meget hvad, så står vi klar til at hjælpe, så tøv ikke med at kontakte os. Vi glæder os til at høre fra dig!