De seneste år har influencer marketing domineret digital markedsføring. Men det tyder på, at der snart kommer andre boller på suppen. Den kritiske forbruger har nemlig gennemskuet de ”personlige anbefalinger.”

I løbet af de seneste år er influencer marketing blevet så attraktivt, at selv de mindste virksomheder benytter sig af strategien. Personer, med helt ned til 500 følgere, er blevet tilbudt stillingen som influencer mod gratis produkter eller betaling. Men begrebet influencer er nu blevet så udbredt, at alle efterhånden ved, hvad det er. Det er blevet tydeliggjort for forbrugerne, at de personlige anbefalinger ofte er ren forretning. Derfor vil det i fremtiden være begrænset, hvor stor effekt de personlige anbefalinger med mærkatet ”reklame” får.

Fra kritikere til ja-sigere

Inden influencer marketing begyndte at tage til, var de fleste influencere kendt som ”bloggere.” Influencerne gik op i et bestemt emne, som de delte viden om fra personlige blogge. Dengang var bloggerne kritiske over for produkter de anmeldte, men det ser man ikke mere. Kritiserer man et brandprodukt, kan det nemlig koste et senere samarbejde. Og den manglende kritik har stjålet troværdigheden og autenticiteten.

Skal du helt droppe influencere?

Målt på effektivitet, er influencer marketing måske ikke en helt billig form for branding længere. Men det skal ikke nødvendigvis afholde dig fra at benytte influencere. Det vigtigste er bare, at du vælger dem med omhu. Vælg autentiske personer som ikke er bange for at være kritiske. Fordi kritik booster troværdighed.

Er du stadig i tvivl? Så søg vejledning!

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig med din markedsføringsstrategi! Kontakt os her