#Instagram

Instagram Stories – dine muligheder er mange

Udgivet d. 26. august 2022
Læsetid: 8 minutter

Stories er et fænomen på Instagram, som har eksisteret siden 2016, og nu bruger over 500 millioner brugere Stories HVER dag. Ifølge en undersøgelse fra Ipsos siger 58% af de adspurgte, at de er blevet mere interesserede i et brand eller produkt efter at have set det i Stories. Dertil har 50% af de adspurgte besøgt hjemmesiden for at købe produktet, som de har set i Stories.

Indhold

Hvad er Stories?

Instagram er kendt for det visuelle touch, hvor du har rig mulighed for at gøre dine billeder og videoer rigtig lækre. Her kan du poste opslag, som dine følgere får på deres feed. Det er muligt at lave billed- og videobaseret content, som derefter forsvinder efter 24 timer. Stories ses af dine følgere men også af dem, som kommer ind på din profil.

Stories fanger forbrugerens opmærksomhed, da de fylder hele mobilskærmen. Her får du rig mulighed for at komme med dit budskab uden, at du kan blive forstyrret af andre.

Brug gerne dine kreative ideer; det kan kun blive for kedeligt. Leg med farver, lyd, klipning og brug alternative animerede illustrationer. Kun fantasien sætter grænser!

Nå endnu længere ud med Stories-annoncer

Udover den organiske Story findes muligheden også for annonce. Denne funktion har en varighed så længe, du selv ønsker det og forsvinder derfor ikke nødvendigvis efter 24 timer. Kampagnerne kan hele tiden optimeres, så de altid matcher de målsætninger, som du prioriterer.

Det er vigtigt, at du altid bruger video- og billedmaterialer, som er lodrette, da du på den måde udnytter dine muligheder bedst muligt.

En Story har en varighed på 15 sekunder, men du kan lave en længere video, som vil blive delt over flere Stories. Her er den maksimale videolængde 120 sekunder. Du skal allerede helt fra starten af din annonce anvende virksomhedens logo og produkterne, som det handler om. Forbrugerne bliver dagligt udsat for Stories og skipper hurtigt videre, fordi de har kort varighed. Derfor skal du fange opmærksomheden og prøve at vække brandgenkendelsen på de første sekunder.

Udforsk dit publikum med meningsmåler

Vi skal væk fra de kedelige kundespørgeskemaer og tænke mere kreativt. Ønsker du mere interaktion, så tøv ikke med at benytte funktionen meningsmålingsklistermærket i Stories. Her kan du udforske dit publikum om deres meninger til forskellige produkter. Du kan se hvor mange, der svarer på dine svarmuligheder, og hvad de svarer.

Du kan også stille et spørgsmål, hvorefter publikummet kan svare. Du kan fx spørge, hvad dine følgere ønsker at se på din profil eller hvilke produkter, der er deres yndlings.

Quiz med dine følger!

Instagram Stories har et klistermærke, hvor du kan lave en quiz, som dine følgere kan svare på. Følgerne bliver ´tvunget´ til at engagere sig i dit brand, og du kan du se, hvad de svarer. På den måde sparer du masser af penge på markedsundersøgelser, da denne simple teknik giver dig mulighed for at få indsigt i dit publikum. Denne funktion er oplagt til at quizze dine følgere i, hvor godt de kender din virksomhed eller dit produkt.

Gå live

Denne funktion er kendt på de fleste sociale medier, og fungerer også på Instagram Stories. Det er en vildt god måde at fange dine følgere på, da de får en notifikation, når du går live. Det er derfor en god idé at tilrettelægge, at du går live, når dine følgere er mest aktive.

Ved at gå live får du og dine følger en nærværrelation, og de kan se den mere menneskelige side. Dit publikum kan under din live stille spørgsmål og skrive kommentarer, som gør denne platform meget interaktiv. Du får en direkte feedback fra dine følgere, hvilket kan styrke dit brand.

Fortæl dine følgere om begivenheder med nedtælling

Nedtællingsklistermærket er den optimale metode, hvorpå du kan fortælle om kommende begivenheder, konkurrencer, lanceringer, udsalg osv. Det er en langt mere kreativ måde at meddele det på. Dit publikum kan tilmelde sig påmindelser om fristen, og disse data vil du modtage, så du ved præcis hvor mange og hvilke målgrupper, der er mest engagerede. Det er også oplagt at nedtælle på et udsalg, der slutter om x antal dage eller timer. Det giver forbrugerne en følelse af, at det haster, og de vil helst ikke gå glip af et godt tilbud.

Konkurrencer i Stories

Du skal endelig ikke holde dig tilbage fra at afholde konkurrencer for dine følgere på Stories. Her har de kun 24 timer til at deltage i, og følgerne får derfor en fornemmelse af, at de skal være hurtige, hvis de skal nå at være med. Husk dog først at læse om reglerne for konkurrence; som du kan læse her. Du kan også promovere en konkurrence på Stories, som foregår på din profil, og får dem på den måde lokket ind på din profil.

Gem dine Stories i højdepunkter

For at forlænge levetiden på dine Stories er det en god idé at samle dem i forskellige højdepunkter, som er inddelt i kategorier. Her vil det være oplagt at gemme de Stories, der fortæller hvem du er, hvad du laver, og Stories hvor du viser dine produkter. Husk at bruge et coverbillede, så det ikke ser rodet ud. Desto flere højdepunkter du har, desto længere tid, holder du brugeren på din profil.   Kender du dine muligheder med Instagram Stories? Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil vide mere eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du kan bruge Stories.

Pernille Thomsen

Content konsulent

26. august 2022

Læs vores andre indlæg

#Instagram
Læsetid: 5 min

Hvad er Instagram SEO?

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

#Instagram
Læsetid: 11 min

Ny eftertragtet funktion lanceret på Instagram

Helena Lillelund

Content konsulent

#SEO
Læsetid: 14 min

Hvad er god linkbuilding? (Guide 2023)

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist