En persona er et fiktivt eksempel på din målgruppe, hvor du definerer din ideelle kunde ned til mindste detalje – ingen detaljer er for små. En persona hjælper dig med at forstå din målgruppe og deres købsproces. Det gør, at du kan lave målrettet content, som forhåbentlig får din målgruppe til at interagere med din virksomhed og købe dit produkt eller din service.

Din persona er din hvem, hvad, hvorfor og hvordan, da din persona skitserer, hvilke udfordringer din målgruppe kan have, forhindringer de kan støde på, og hvad der er afgørende for, at de køber dit produkt/din service.

Hvorfor lave en persona?

Helt fundamentalt er din persona fundamentet for dit content. Personaen kan både svare på, hvad du vil vide om din målgruppe, og hvad din målgruppe vil vide fra dig. En persona får dig til at sætte dig i din målgruppes sted og tankegang. Det kan hjælpe dig til at lave content, som har målgruppen i fokus.

Lav din ideelle persona

Helt fundamentalt er din persona fundamentet for dit content. Personaen kan både svare på, hvad du vil vide om din målgruppe, og hvad din målgruppe vil vide fra dig. En persona får dig til at sætte dig i din målgruppes sted og tankegang. Det kan hjælpe dig til at lave content, som har målgruppen i fokus.

Interview dine kunder

Din persona er prototypen på din ideelle kunde, og hvem er bedre at spørge end dine kunder? Du kunne f.eks. spørge:

  • Tidligere kunder.
  • Loyale kunder.
  • Nye kunder.

De bedste at interviewe er loyale kunder, da din ideelle kunde er loyal, og nye kunder, da de har købsrejsen klar i hukommelsen, og dermed kan gå ned i de små detaljer.

En fjerde gruppe, du kunne interviewe er ’lige ved og næsten’ kunden, som har været hele vejen igennem købsrejsen, men som tog en U-vending. De personer kan fortælle dig om, hvorfor de ikke købte hos dig alligevel.

Udform nogle gode spørgsmål, som giver dig det indblik, du har brug for til at kunne lave den ideelle persona. Sørg for at differentiere dine spørgsmål alt afhængigt af, hvilken kundetype du interviewer og stil åbne spørgsmål, som ikke kan besvares med ja eller nej.

Design din persona

Når du har foretaget dine interviews, har du fået dig et godt indtryk af, hvem din målgruppe er, og måske du endda har fundet flere målgrupper. Hvis det sker, er det en god idé at lave flere personaer, så du kan markedsføre til hver enkel målgruppe.

Dataene, du har indsamlet, skal skabe kendskab til de tre faser i købsrejsen – awareness, consideration og decision. Du kan samle dataene under disse 8 kategorier:

  1. Demografi
  2. Job og erfaring.
  3. En typisk dag for respondenten.
  4. Hvad er respondentens udfordringer, og hvad gør du/kan du gøre for at afhjælpe dem?
  5. Interesser og mål.
  6. Hvor finder respondenten information?
  7. Hvilke oplevelser vil respondenten gerne have, når de overvejer dit produkt/din service?
  8. Hvad er respondentens indsigelser mod dit produkt/din service?

Kategori 1-3 giver dig et indblik i, hvem din persona er.

Kategori 4 giver dig information om din personas problem og kan dermed fortælle dig om, hvad du skal give din kunde svar på i awareness-fasen i købsrejsen.

Kategori 5 og 6 oplyser om din personas krav, mål og research, som giver dig et indblik i, hvilke løsninger kunden leder efter. Dette er consideration-fasen for din kunde.

Kategori 7 og 8 viser, hvad der er afgørende for et køb. Dette er decision-fasen for din kunde.

Til sidst skal du bare sørge for at huske at gøre brug af din persona!