3. maj 2022

Læsetid: 9 minutter

Ram din målgruppe

Kategori: Content

Christinna Hansen
Online projektleder
Ram din målgruppe

I markedsføring er det helt essentielt at have styr på, hvilken målgruppe man sigter efter, og at man er i stand til at ramme den der, hvor den er. Og der er mange ting, der skal tages højde for, så ens budskab går rent ind. Her kan du læse om nogle af dem.

Kultur og kommunikation

Uanset, hvordan vi kommunikerer med hinanden, spiller vores baggrund og kultur ind. Og det gælder ikke kun for det verbale sprog. Vores kropssprog og opførsel er mindst lige så vigtig. Mon ikke alle kender det at møde en ny person og straks vide, om man kan lide eller ikke lide vedkommende. Ubevidst aflæser vi i løbet af få sekunder andres måde at agere på og danner os et førstehåndsindtryk. Og det kan være svært at ændre på, når først det er opstået. Det samme gælder i markedsføring. En stødende annonce kan være fatal og gøre, at forbrugerne fremover vil huske virksomheden for denne. Det er selvfølgelig rart at blive husket, men det skal jo helst være for noget godt.

Korrekt tiltale

Kultur varierer meget fra land til land, og det som vi i Danmark betragter som helt normalt, kan være fuldstændig uhørt i andre lande. Her har vi for eksempel ikke meget hierarki, og det er normen, at vi tiltaler hinanden ved fornavn og siger ”du”. Også til chefen. Det ville aldrig forekomme i eksempelvis Kina. Her siger man ”De”, ”Hr.”, ”Fru”, og det forventes muligvis også, at man bukker for direktøren. Derfor er det vigtigt at have styr på normen og traditionerne, hvis man skal gøre forretninger med en udenlandsk virksomhed eller markedsføre sit produkt i et andet land. Og selvom vi i Danmark ikke har den store klasseforskel, er der stadig forskelle, man bør tage i betragtning, hvis man vil gøre et godt indtryk.

Slang eller rigsdansk?

Ser vi på Danmark alene, kan de kulturelle forskelle også have stor betydning. Det kan blot være alderen, som spiller ind. De helt unge bruger ofte deres egne ord og vendinger, der ikke giver megen mening for de lidt ældre. De har også tendens til at tage udenlandske ord til sig, som de synes beskriver en given stemning eller situation bedre end et dansk ord. Men hvis din målgruppe ikke er blandt de helt unge mere, er det vigtigt at tage højde for dette og bruge et mere ”oprindeligt” dansk. For det første er det ikke sikkert, at den lidt ældre befolkning forstår meningen af slang, og for det andet vil det ikke virke tiltalende på dem. Man skal altså, med andre ord, tale samme sprog som målgruppen.

Mojn!

Bevæger vi os rundt i Danmark, vil vi også opleve et væld af dialekter, og hver eneste af dem indeholder vendinger og ord, som er unikke og uforståelige for andre. Her kan for eksempel nævnes sønderjysk, nordjysk, vestjysk og bornholmsk blot for at fremhæve nogle få. Vil man ramme en helt bestemt gruppe, kan man målrette sin markedsføring ved at benytte disse dialekter og udtryk. På den måde vil de føle, at man er på bølgelængde med dem. Det kan også udnyttes, hvis man markedsfører en virksomhed fra et område med disse kendetegn. Det vil personliggøre firmaet og give forbrugerne et levende billede at forholde sig til.

Det’ bar’ gas

Humor er et enormt effektivt middel i markedsføring og kan gøre, at folk husker produktet og ubevidst forbinder brand’et med noget godt. Men da humor kan være meget individuel, skal man også passe lidt på. Det kan eksempelvis være ret fatalt, hvis man prøver at være morsom i en annonce, men i stedet for, at målgruppen morer sig, bliver de faktisk stødte og finder det upassende. Så der skal rammes plet i første forsøg.

Bruger man ironi og sarkasme, hvilket vi gør meget i Danmark, skal man især være sikker på, at målgruppen fanger den. Og hvis man vil bruge humor, når man markedsfører i andre lande, skal man være klar over, at det kan være nogle helt andre ting, de finder sjovt.

Humor afhænger af den kultur, man kommer fra, alder, job, familie, sociale relationer mm., og den er en levende størrelse, der hele tiden udvikler sig.

Det giver sig selv, at alt dette skal tages med i ens overvejelser omkring markedsføring. Det er utrolig vigtigt, at man kender sin målgruppe og sætter sig omhyggeligt ind i, hvordan den skal tiltales, og hvordan man fanger dens opmærksomhed. Jo mere man har styr på dette, jo bedre kan man målrette sin markedsføring og få kommunikeret det, man vil. 

Har du styr på kulturen, når du kommunikerer med din målgruppe, og ved du, hvordan du skal ramme den? Ellers bør du kontakte os her, vi er klar til at hjælpe dig!

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Linkedin, Linkedin

Tag LinkedIn til nye højder

Christinna Hansen

Online projektleder

Instagram
Læsetid: 5 min

Instagram Stories – dine muligheder er mange

Christinna Hansen

Online projektleder

Content
Læsetid: 11 min

Udnyt neuromarketing i din markedsføring

Christinna Hansen

Online projektleder

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter