#Linkedin

Tag LinkedIn til nye højder

Udgivet d. 20. september 2022
Læsetid: 5 minutter

LinkedIn er en digital platform, som skal være med til at sætte arbejdspladsen og erhvervslivet på de sociale medier. Især de seneste år har platformen stormet frem med både employer branding, rekruttering og B2B samt B2C salg. Det er altså blevet en platform med utroligt meget potentiale for de fleste typer virksomheder. Herunder har vi samlet lidt om, hvad LinkedIn kan bruges til, og hvad der trender lige nu.

banner for blog

Indhold

Kend brugertyperne på LinkedIn

Det er meget forskelligt, hvordan brugerne benytter sig af de forskellige muligheder på LinkedIn. Nogle bruger siden til at lure på mulige arbejdspladser, kigge efter konkurrerende arbejdspladser eller til at synliggøre sig selv, mens andre poster historier og episoder fra arbejdslivet. Det betyder, at LinkedIn er en platform med rigtigt mange ansigter, og det gør den meget spændende for virksomheder og organisationer.

Ifølge nye tal har LinkedIn mere end 2 millioner danske brugere. Det er derfor vigtigt at kende sin målgruppe på LinkedIn inden, at man går i gang med at publicere indhold. Her er det altid oplagt at kigge nærmere på konkurrenter og lignende virksomheder for at se, hvad der fungerer for andre og så komme det ind i nogle rammer, der fungerer for dit feed og din organisation.

Mulighederne på LinkedIn

Som så meget andet, når det kommer til sociale medier, er det vigtigt at vide, hvad man ønsker at bruge LinkedIn til. Er det at få nye kunder? At informere eksisterende kunder? Tiltrække ny arbejdskraft? Eller som en platform for egne medarbejdere til at samles om det fælles formål?

Mange af de ovenstående muligheder kan kombineres, men det er meget individuelt, hvad der giver mest mening for den enkelte virksomhed. Derfor er det vigtigt at sætte sig én eller to målsætninger med indsatsen på LinkedIn. Det kan være, at du står midt i at skulle finde nye praktikanter eller elever: Hvorfor ikke få de nuværende til at fortælle om arbejdsgangene, vise lidt af, hvad arbejdspladsen kan og så slutte af med et praktikopslag? Det er en yderst effektiv måde at finde nye kollegaer på.

Find din stemme på LinkedIn

Tone-of-voice begrebet dækker over, hvilket sprog din virksomhed bruger på sine sociale medier. En af de vigtigste definitioner af tone-of-voice begrebet er, at det er ikke, hvad du siger, men hvordan du siger det. Det handler altså i virkeligheden lidt om, hvordan man vælger at vinkle sin sætning og dermed også budskabet. Det kan være, at du har en humoristisk tilgang til at vise virksomheden som arbejdsplads, så jeres kunder kan lære jer bedre at kende. Det kan være fra det helt formelle ”de og dem” til det mere kammeratlige ”du må ha’ en dejli’ dag”. Den strategi kan du sagtens overføre til LinkedIn, men dog skal der tanke på dit publikum. Da LinkedIn er en erhvervsbaseret platform, så er det vigtigt at udstråle professionalitet – og det kan man sagtens gøre i et kammeratligt sprog.

Potentialet i LinkedIn

LinkedIns side ligner på mange måder Facebook i et professionelt øjemed. Netop den betragtning er vigtig at tage med, når man vil starte op på LinkedIn.  

De typer indhold, der især hitter på LinkedIn i øjeblikket er:

Blog-opslag: Et link til et spændende blogopslag, som enten omhandler din virksomhed, jeres formål eller en kundes oplevelser med jer.

Tredjepartsindhold: Del andres indhold. Bliver der sagt noget vigtigt om branchen, deler dine medarbejdere ud af deres erfaring? Del det!

Korte videoer om jer: Vis lidt af hverdagen bag den polerede facade. Det er med til at skabe interesse for jeres felt.

Flotte illustrationer: Vil du gerne fortælle om noget nyt og spændende? Så illustrér det! Det er med til at fastholde opmærksomheden længere, og så er det nemt for den enkelte at læse og forholde sig til.

Det vil altså sige, at det er de opslag, der lige kræver lidt ekstra. Det skal både tilrettelægges og eksekveres ordentligt med gode billeder og et fængende skriv. Skal vi hjælpe dig til at finde din stemme på LinkedIn? Så tag kontakt til os her og lad os hjælpe din virksomhed på LinkedIn.

Pernille Thomsen

Content konsulent

20. september 2022

Læs vores andre indlæg

#Instagram
Læsetid: 11 min

Ny eftertragtet funktion lanceret på Instagram

Helena Lillelund

Content konsulent

#SEO
Læsetid: 14 min

Hvad er god linkbuilding? (Guide 2023)

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

#Content

Gør dit arbejde nemmere med AI

Pernille Thomsen

Content konsulent