#Content

Udnyt neuromarketing i din markedsføring

Udgivet d. 12. april 2022
Læsetid: 11 minutter

Neuromarketing er bygget på videnskabelige studier, som giver indsigt i hjernens funktioner og reaktioner. Ved at bruge den viden når vi markedsfører, hjælper det os til at forstå, forme og forudse adfærd, impulser og handlinger. På den måde er det muligt at styre modtageren i en bestemt retning og udføre en bestemt handling. Som for eksempel at trykke på ”KØB” i din webshop eller at identificere sig med dit brand.

Indhold

Fordele ved neuromarketing:                

  • Større indblik i forbrugerens adfærd
  • Forståelse af hvad der virker
  • Afklaring af hvorfor det virker
  • Mere målrettet markedsføring
  • Skab en relation til din målgruppe
  • Find vejen til hjernens “købe-knap

Det lyder måske lidt som hjernevask, men i virkeligheden benytter man sig bare af viden fra hjerneforskning, for bedre at forstå forbrugerens adfærd og derved forbedre marketingindsatser. Og jo bedre vi forstår, hvordan hjernen agerer, jo bedre kan vi målrette markedsføringen igennem simpel adfærdspåvirkning.

Vi har to hjerner!

Hjernen er, kort fortalt, bygget op i to systemer; reptilhjernen og den rationelle hjerne.

Reptilhjernen er omkring 500 millioner år gammel og uden den, kan vi ikke overleve. Faktisk er det den, vi bruger 95% af tiden, og den sørger for, at vi trækker vejret, føler sult og tørst og udfører vanemæssige opgaver som at binde sko og børste tænder. Reptilhjernen er hurtig, men meget begrænset og fungerer ved at udløse dopamin som belønning, når vi gør noget, som er godt for os.  Den er ikke i stand til at tænke fremad, og vi har stort set ikke kontrol over den. Til gengæld er den hele tiden på vagt og klar, hvis der skulle opstå fare. Kort sagt vores autopilot.

Den rationelle hjerne er kun omkring 3-4 millioner år gammel, og den er måske nok ikke så hurtig som reptilhjernen, men til gengæld er den i stand til at tænke både i fortid, nutid og fremtid, og derved risikovurdere, overveje udfald og udtænke flere muligheder. Vi bruger faktisk kun denne del af hjernen 5% af tiden, for den kræver lidt mere af os, da vi selv i højere grad er i kontrol. Og så kommer den rationelle hjerne også først i spil efter reptilhjernen.

Og hvordan kan du så præcis bruge denne viden i markedsføring?

Det kan vi ved at tale direkte til reptilhjernen og undgå at den rationelle hjerne får tid til at overveje for meget. Nogle gode eksempler på dette, er begrebet Fear Off Loss, FOL. Det vil sige, at man benytter sig af tilbud, hvor forbrugeren får en fornemmelse af at kunne gå glip af noget. Her kan nævnes ”begrænset antal på lager”, ”tilbuddet gælder kun i dag” eller ”køb nu og få 2 for 1”. På den måde frister man forbrugeren til at tage en hurtig beslutning og sætter gang i dopaminproduktionen.

Det kan også handle om at henlede opmærksomheden på de rigtige steder på din hjemmeside med tydelige farver. For eksempel hvor man finder tilbud, nye varer, nye services eller muligheden for at tilmelde sig nyhedsbrev.

Føler vi, så husker vi

Reptilhjernen styrer også vores følelser, og får du skabt en følelsesmæssig forbindelse til din målgruppe, vil de i deres underbevidsthed relatere til dit produkt eller brand. Mange større brands behøver nærmest kun at vise deres logo, og så vil mange allerede sidde med en bestemt følelse eller stemning i kroppen.

Et andet godt eksempel på dette er reklamer for parfume. Ofte vil man kun se et mindre billede af selve produktet og i stedet vil smukke modeller eller kendte skuespillere gøre alt, hvad de kan for at fortrylle betragteren. Eller en bilreklame, hvor der fokuseres mere på at vise, hvor glad og tilfreds billisten er, end på selve bilen. Og det er slet ikke tilfældigt!

Følelser får os nemlig til at huske bedre, og så er det næsten lige meget, hvilken følelse vi taler om. Og er du i stand til at fremkalde en bestemt følelse eller stemning med din markedsføring, vil målgruppen i meget højere grad huske dit produkt eller brand og relatere til det.

BØH!

Et andet eksempel på effektiv markedsføring er at overraske forbrugerens hjerne. Det kan gøres på forskellige måder; at forskrække eller chokere med et uventet udfald i en video – at bruge humor eller ironi og ved at vække empati og medfølelse. Altså at gøre noget, som ikke er forventet.

Alt i alt kan denne viden om, hvordan vores hjerne fungerer og reagerer på stimuli, bruges til at udvikle kreativ markedsføring, som virker. Det er selvfølgelig ikke den sikre vej til forbrugerens ”købe knap”, men det gør vejen derhen nemmere. Hvis du har lyst til at høre mere og tage en snak om at bruge dette i din markedsføring, er du altid velkommen til at kontakte os her.

Pernille Thomsen

Content konsulent

12. april 2022

Læs vores andre indlæg

#Instagram
Læsetid: 5 min

Hvad er Instagram SEO?

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist

#Instagram
Læsetid: 11 min

Ny eftertragtet funktion lanceret på Instagram

Helena Lillelund

Content konsulent

#SEO
Læsetid: 14 min

Hvad er god linkbuilding? (Guide 2023)

Simon Binderup

Digital Marketing Specialist