14. oktober 2022

Læsetid: 6 minutter

Vær autentisk på de sociale medier

Kategori: Sociale medier

Christinna Hansen
Online projektleder

I takt med, at der bruges mere og mere tid på de sociale medier, er det blevet nemmere at gennemskue, om en virksomhed er autentisk eller ej. Det siges, at vi som mennesker har nemmere ved at skabe en forbindelse til autentisk indhold. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at virksomheder er autentiske på de sociale medier. Men …

… hvordan formår en virksomhed at være autentisk?

Det spørgsmål kan godt tage rigtig lang tid at besvare, og der findes mange forskellige bud på, hvad en virksomhed kan og bør gøre for at opnå autenticitet på de sociale medier. Du vil nu blive præsenteret for få udvalgte områder, som kan være med til at gøre din virksomhed mere autentisk på de sociale medier.

Tydeliggør virksomhedens formål

Først og fremmest er det vigtigt, at kunden ikke er i tvivl om, hvorfor lige netop din virksomhed eksisterer, hvilke problemer I forsøger at løse, og hvem I ønsker at være i fremtiden. Vær tydelige om, hvem I er, og hvad formålet er. Formår en virksomhed det, er det med til at skabe en stærk forbindelse til modtageren. Hvis der derimod er opstået tvivl eller forvirring om virksomhedens formål, kan det være med til at skade virksomhedens autenticitet. Og det kan være meget svært at vende tilbage fra dette.

Skab en menneskelig oplevelse

De sociale medier er, og har altid været, et sted med mangel på øjenkontakt, empati og den personlige berøring. Det er en iscenesat virkelighed, som virksomheder skal lære at passe ind i. Det kan være svært, især for virksomheder, at skabe en menneskelig oplevelse, når rammerne ikke er til det. Men det er muligt, og det er vigtigt! Vis, at I er menneskelige, og at I har empati og forståelse for jeres kunder. Det vil give stor værdi!

Det er også her, at tillid kan blive opbygget. Som i alle andre relationer, online såvel som offline, er tillid nøglen til en god relation. Tillid er også helt afgørende for, om virksomheden bliver opfattet autentisk eller ej. Tilliden bliver blot forstærket yderligere, hvis en virksomhed er oprigtig og autentisk.

Gå med autentiske influencere

For at hjælpe din virksomhed med at være autentisk, kan det være en idé at benytte sig af influencere. Autentiske influencere, vel at mærke. For at opretholde virksomhedens autenticitet kræver det også, at influencerens værdier matcher virksomhedens værdier. Er der et mismatch mellem virksomhed og influencer, opdages det med det samme af ens følgere. Det skal give mening, og det skal være naturligt og ægte.

Det kunne også være en idé at gå efter et samarbejde med en såkaldt mikro-influencer, altså en influencer med mellem 500 og 5.000 følgere på Instagram. Denne type influencere opfattes nemlig typisk som helt ”almindelige” mennesker, hvorimod influencerne med +50.000 følgere kan være svære at spejle sig selv i som kunder. På den måde bliver der skabt en relation, og indholdet virker mere troværdigt og autentisk.

Har du helt styr på, hvordan din virksomhed bliver mere autentisk på de sociale medier? Ellers er du mere end velkommen til at kontakte os her

Skal vi tage en snak sammen?

Er du lun på tanken om at lade os stå for din online markedsføring, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Det er helt uforpligtende. Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt omend det omhandler annoncering, SEO eller din online visuelle identitet.

Læs også vores andre indlæg

Content, Sociale medier

Content i julen

Christinna Hansen

Online projektleder

Bliv klar til Black Friday

Christinna Hansen

Online projektleder

Tag LinkedIn til nye højder

Christinna Hansen

Online projektleder

Hvad kan vi hjælpe med?

Rejs med os

Tak fordi du vil snakke med os

Vi sørger for at vende tilbage til dig hurtigst muligt.
Tag du bare en kop kaffe mens du venter