Push og pull marketing er meget udbredt og godt brugt inden for markedsføring, så du har sikkert hørt begreberne før. Men skal du lige have genopfrisket, hvad det helt præcis er, eller er det måske helt nyt for dig så læs med her, hvor vi forklarer, hvad push og pull markedsføring er.

Push marketing

Push er en af de mest traditionelle former for markedsføring og er god, hvis du går efter kortsigtet markedsføring. Push markedsføring er din virksomheds reklamer gennem TV, annoncer, radio, bannere osv. Med push markedsføring rammer du meget bredt, hvilket gør, at du rammer både potentielle kunder og mange som ikke er målgruppen for dit produkt eller din service.

Generelt bliver vi, som forbrugere, disponeret for mange reklamer dagligt, hvilket kan gøre os ret ”immune” overfor reklamer, som ikke falder i vores interesse. Dog er push markedsføring effektivt, når du rammer dine leads, hvilket kan skabe eller påvirke deres købsbehov.

Push marketing er reklame gennem:

  • TV og radio.
  • Bannere.
  • Aviser.
  • Direkte mails.
  • (Ikke målrettede) annoncer

Pull marketing

Ved pull marketing skal du være tilstede, når dine kunder viser interesse for dit produkt eller din service. Det kan f.eks. være gennem de sociale medier, hvor du med Facebook retargeting kan målrette dine annoncer til dine leads, der allerede har vist interesse for din virksomhed.

Pull markedsføring kan også være, hvor du stiller din viden til rådighed, uden du har intention om at sælge. Det kan du f.eks. gøre gennem videoer, podcasts og blogs som denne.

Pull marketing er:

  • SEO.
  • Facebook retargeting.
  • Sociale medier.
  • Blogs.
  • Content marketing.
  • Podcast og videoer.