Vi bruger i dag utallige timer foran skærmen, og vores daglige forbrug af sociale medier er vokset og vokset de seneste år. Den gennemsnitlige globale borger brugte i 2020 næsten 2,5 time på sociale medier om dagen (Statisa, 2020). Derfor har rigtig mange virksomheder også for længst fået øjnene op for markedsføringsmulighederne på de sociale medier. Især på Facebook er rigtig mange virksomheder at finde. Men er Facebook det rigtige sociale medie for dig?

Den største fejl virksomheder begår på sociale medier er ikke at undersøge, hvilket medie der passer til netop dem, deres målgruppe og deres budskab.

Nedenfor får du derfor en kort introduktion af, hvad nogle af de største sociale medier kan.

Facebook – Den Største

Facebook er det største sociale medie. Det er den platform med flest aktive brugere – nemlig hele 2,8 milliarder (Statisa, 2021). Derfor er der unægteligt også en stor sandsynlighed for, at din målgruppe, eller dele af den, er at finde her.

Mere end 60 millioner virksomheder har en virksomhedsside på Facebook, og hele 93% af markedsføringsfolk og SoMe-managere bruger annoncering på Facebook. Det skyldes blandt andet, at Facebook er et redskab, der gør det let både at finde og interagere med sin målgruppe.

Nogle af ulemperne er til gengæld, at Facebook tit vender tingene på hovedet, fordi de ændrer deres algoritme hyppigt. Og så prioriterer Facebook generelt opslag fra brugernes venner og familier højere i algoritmen end opslag fra virksomhedssider – hvilket betyder, at virksomhedsopslag ofte ligger langt nede i brugernes feed.

LinkedIn – Den Professionelle

LinkedIn er verdens største professionelle netværk, og det er en platform, der stadigvæk er i rivende udvikling. LinkedIn er en stor mulighed for både private og erhverv for at udvide deres professionelle netværk. Her er deling af viden og erfaring i højsædet, ligesom LinkedIn også hyppigt bruges som en rekrutteringsplatform.

Faktisk er der mere end 55 millioner virksomhedsprofiler på LinkedIn, hvilket også gør det til et oplagt medie for B2B marketing. Og hele 80% af B2B leads kommer faktisk fra LinkedIn (Social Media Today, 2018).

Så er din målgruppe eksempelvis potentielle medarbejdere eller samarbejdspartnere, så er LinkedIn en rigtig god platform for dig.

Ulempen ved LinkedIn kan være, at man også bliver mødt af rigtig rigtig meget irrelevant indhold og promovering, samtidig med at LinkedIns annoncepriser er noget højere end hos andre sociale medier.

Instagram – Den Visuelle

Instagram løber lige i hælene på Facebook om at være det største sociale medie, og mange eksperter spår også Instagram til overhale Facebook på sigt. Især fordi Instagram er udviklet direkte til, og henvender sig klart mere til mobilbrugere.

Instagram er et visuelt medie, som derfor kræver kreativitet og visuelt materiale i høj kvalitet. Derfor kan godt content opnå flere views og højere engagement på Instagram sammenlignet med andre sociale medier.

Det betyder så også, at mediet fungerer bedst for virksomheder med visuelle produkter, som f.eks. tøj eller møbler.

Og så skal man være opmærksom på, at Instagram ikke fungerer særlig godt til opslag af en tidspresset karakter. Feedet på Instagram er nemlig ikke kronologisk, hvorfor brugere måske først ser et opslag, med en kort tidshorisont, for sent.

YouTube – Den Krævende

YouTube er et af de mest brugte sociale medier i verden. Mediet tæller over 2 milliarder månedlige brugere, og der uploades op til 500 timers videoindhold i minuttet til platformen.

Det gør også YouTube til et krævende medie. Derfor er noget af det vigtigste, hvis man vil lave content til YouTube, at udvikle det ud fra en filosofi om at skabe værdi for brugerne – og ikke til direkte salg.

Ellers bliver det er ubarmhjertigt medie, hvor brugerne ekstremt hurtigt klikker videre til næste video. Content på YouTube skal laves for brugernes skyld og give dem noget, de rent faktisk kan bruge til noget.

Det er også værd at nævne, at YouTube er et medie med meget fordelagtige annonceringsmuligheder. Det kan du læse mere om her.

TikTok – Den Nye

TikTok er den nye i klassen og brager fremad. Mediet har siden det store gennembrud i 2020 været i ekstrem vækst.
TikTok er en rendyrket underholdningsplatform, lavet til videoer mellem 15 og 60 sekunder, og har vist sig at være en platform med ekstremt høj organisk reach.

Platformen er især blevet så populær, fordi indholdet herpå er meget ærligt, upoleret og autentisk. Det kan måske være med til at forklare, at TikTok er det sociale medie, hvor brugerne er mest tilbøjelige til at købe et produkt/en ydelse gennem mediet. Hele 50% af TikToks brugere har prøvet at købe noget gennem platformen.

Det betyder så også, at hvis du skal have succes på TikTok, kræver det, at indholdet er netop autentisk, men også kreativt og relaterbart. Det skal med andre ord matche TikToks univers.

Det er dog meget vigtigt at være opmærksom på målgruppen på TikTok. Platformen har nemlig stadig en meget snæver målgruppe. På TikTok finder du primært Generation Z, der udgør klart størstedelen af TikTok-brugere.

Der er altså mange muligheder blandt de største sociale medier, og de har alle deres fordele og ulemper. Overvej derfor grundigt, hvilken målgruppe I gerne vil ramme, hvilket budskab I gerne vil dele, og hvilket medie der bedst kan hjælpe jer med at opnå jeres målsætninger.